Właściciel mydła Marmite i Dove, Unilever, w ramach kompleksowego trzyletniego planu oszczędności ma zwolnić około 7500 pracowników na całym świecie.
Grupa oświadczyła również, że zbędzie swoją działalność związaną z lodami, obejmującą marki Wall's, Ben & Jerry's i Magnum.
Firma z branży spożywczej i AGD podała, że wydzielenie rozpocznie się natychmiast i zakończy do końca 2025 roku.
Unilever powiedział, że zmiany pomogą mu „działać lepiej za mniej”.
Unilever stwierdził, że zwolnienia dotkną głównie pracowników biurowych, stanowiących ponad 5% ze 128 000 pracowników na całym świecie, i zamierza zaoszczędzić około 800 mln euro (684 mln funtów) w ciągu najbliższych trzech lat.
Unilever zatrudnia w Wielkiej Brytanii 6000 pracowników, w tym firmy produkujące lody North East Gloucestershire, Marmite i Bovril w Burton-on-Trent oraz Pot Noodles w Newport.
Dział lodów, wraz z innymi markami Vianetta, Carte d'Or, Cornetto i Breyers, osiągnął w zeszłym roku globalną sprzedaż na poziomie 7,9 miliarda euro (6,75 miliarda funtów).
Unilever stwierdził jednak, że ta działalność ma mniej wspólnego z innymi liniami produktów konsumenckich, ponieważ wymaga łańcucha dostaw mrożonek i ma bardziej sezonowy charakter.
„Dywersyfikacja branży lodów i oferowanie programu produktywności pomoże stworzyć prostszy, bardziej ukierunkowany i wydajniejszy Unilever” – powiedział prezes firmy Ian Meekins.
„Stworzy to wiodącą na świecie firmę produkującą lody, z dużymi perspektywami wzrostu i ekscytującą przyszłością jako holistyczne przedsiębiorstwo”.
Po ogłoszeniu akcje Unilever wzrosły o 5%.
Matt Pritzman z Hargreaves Launceston powiedział, że posunięcie to „nie było wielkim szokiem”, ponieważ wytwórnia lodów nie osiągała zadowalających wyników.
Jednostka często zbywana jest w drodze podziału, co oznacza, że dotychczasowi akcjonariusze otrzymają akcje nowo notowanej spółki. Grupa stwierdziła jednak, że nie wykluczyła innych opcji, takich jak bezpośrednia sprzedaż przedsiębiorstwa.
„Nie wygląda na to, że kupiec jest w kolejce, dlatego wydaje się, że opcją jest zbycie” – powiedział Pritzman. „Inwestorzy mogą zdecydować, czy utrzymać nowy biznes lodowy, czy sprzedać go na rynku”.
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.