SZANGHAJ, 6 stycznia (Reuters) – Tesla (TSLA.O) Chiny obniżyły ceny po raz drugi w ciągu trzech miesięcy w piątek, co wywołało prognozy szerszej wojny cenowej w obliczu słabego popytu na największym na świecie rynku motoryzacyjnym.
Amerykański producent samochodów obniżył ceny swoich najlepiej sprzedających się pojazdów elektrycznych Model Y i Model 3 w Japonii, Korei Południowej i Australii, jak powiedziała osoba bezpośrednio zaznajomiona z planem, w ramach starań o stymulowanie popytu na fabrykę w Szanghaju. Factory, największe centrum produkcyjne.
Akcje Tesli spadły o 4,5% w obrocie przedrynkowym po pierwszym dużym ruchu Tesli od czasu zatrudnienia Toma Zhu, jej najwyższego dyrektora na Chiny i Azję, do nadzorowania globalnej produkcji i dostaw.
Producenci samochodów od dawna zwracali się ku zachętom do kontrolowania zapasów, ale do końca ubiegłego roku Tesla była w stanie utrzymać ceny na stałym poziomie lub je podnieść dzięki dużym zamówieniom.
Ale dyrektor generalny Elon Musk powiedział w zeszłym miesiącu, że „poważne wahania stóp procentowych” wpłynęły na przystępność cenową zarówno nowych, jak i używanych samochodów, i że Tesla może obniżyć ceny, aby nadążyć za wzrostem wolumenu.
Najnowsza obniżka w Chinach, kolejna w październiku i najnowsze zachęty dla chińskich nabywców obniżą ceny Tesli o 13% do 24% od września na drugim co do wielkości rynku po Stanach Zjednoczonych, wynika z obliczeń Reutera.
Tesla obniżyła ceny wszystkich swoich samochodów Model 3 i Model Y w Chinach o od 6% do 13,5%, zgodnie z obliczeniami Reutera opartymi na cenach internetowych. Cena wywoławcza Modelu 3 została obniżona z 265 900 juanów do 229 900 juanów (33 427 USD).
Grace Tao, wiceprezes Tesli odpowiedzialna za stosunki zewnętrzne Chin, powiedziała na Weibo, że obniżka cen w Chinach odzwierciedla innowacje inżynieryjne i odpowiada na wezwanie Pekinu do pobudzania wzrostu gospodarczego i konsumpcji.
Dostawy produkowanych w Chinach samochodów Tesli spadły w grudniu do najniższego poziomu od pięciu miesięcy. Fabryka Tesli w Szanghaju, która została rozbudowana w zeszłym roku, również eksportuje pojazdy do Europy.
Jak dotąd nic nie wskazuje na obniżenie cen Tesli w Europie, gdzie listopadowa sprzedaż wzrosła o 93% rok do roku, a Model Y był najlepiej sprzedającym się samochodem drugi rok z rzędu, wynika z danych sprzedaży grupy badawczej JATO Dynamics . w 2022 r.
Udział Tesli w europejskim rynku pojazdów elektrycznych (BEV) wzrósł do 18,9% w listopadzie, w porównaniu z 12,3% w tym samym miesiącu rok wcześniej.
Koniec grantów
Cięcia nastąpiły kilka dni po tym, jak Pekin zakończył program dotacji, łagodząc potrzebę Tesli i rywali, aby wchłonęli ciężar przeprowadzki.
China Merchants Bank International (CMPI) twierdzi, że Tesla może potrzebować więcej, zwłaszcza że nasila się konkurencja ze strony chińskich rywali.
„Tesla wciąż musi obniżać ceny i rozszerzać swoją sieć sprzedaży w chińskich miastach niższego rzędu” – powiedział Shi Ji, analityk CMBI.
„Oczekujemy, że nowe moce produkcyjne pojazdów elektrycznych w Chinach przekroczą nowy popyt do 2023 r.”
Ale popularny chiński bloger motoryzacyjny Sun Shaojun napisał na Weibo, że obniżki cen Tesli były tak duże, że inni producenci samochodów, w tym duży rywal BYD, (002594.SZ) odpowiedzieć.
BYD ostatnio podniósł ceny swoich najlepiej sprzedających się modeli po zakończeniu dotacji rządowych.
Po obniżce cen Model 3 Tesli kosztuje około 1000 USD więcej niż Seal BYD, który został wprowadzony na rynek w lipcu. Model 3 jest teraz w tej samej cenie, co najlepiej sprzedający się Han EV firmy BYD.
BYD odmówił komentarza na temat cen konkurentów, ale powiedział, że dostosowuje swoje do zmian w popycie rynkowym.
Według danych CMPI BYD, która sprzedaje pojazdy typu plug-in i czysto elektryczne, podwoiła swoją sprzedaż detaliczną w Chinach w grudniu, podczas gdy sprzedaż Tesli spadła o 42%.
Planowane są protesty
Niektórzy właściciele Tesli w Chinach, którzy przyjęli dostawy w ostatnich miesiącach i nie kwalifikują się do obniżonych cen, powiedzieli w piątek, że planują zorganizować protesty w salonach sprzedaży w Shenzhen i Henan, zgodnie ze zrzutami ekranu czatów w mediach społecznościowych widzianymi przez Reuters.
Tesla nie miał dalszych komentarzy. Rzecznik Tesli skierował Reutera do postu Tao na Weibo.
Ceny samochodów Model 3 i Model Y w Chinach są obecnie od 24% do 32% niższe niż w USA, największym rynku Tesli, szacuje Reuters, odzwierciedlając szereg czynników, w tym koszty materiałów i robocizny.
Tesla obniżyła ceny Modelu 3 i Modelu Y o 10% w Japonii, po raz pierwszy od 2021 roku.
W Stanach Zjednoczonych Model Y i Model 3 kwalifikują się do ulg podatkowych w wysokości do 7500 USD na czyste pojazdy od tego miesiąca zgodnie z ustawą administracji Bidena dotyczącą redukcji inflacji, która weszła w życie w sierpniu.
Do 2021 roku same Chiny będą odpowiadać za jedną trzecią całkowitej sprzedaży Tesli.
(1 USD = 6,8775 chińskiego juana)
(1 USD = 133,9200 jenów)
Reportaż Zhanga Yana i Brendy Ko; Dodatkowe raporty autorstwa Nicka Careya; Grafika autorstwa Vincenta Flashera; Montaż przez Kim Coghill, Muralikumar Anantharaman i Alexander Smith
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.