Start astronauty Boeinga Starlinera opóźniony co najmniej do 17 maja – Orlando Sentinel

Dwóch astronautów NASA było gotowych do lotu, ale w poniedziałek wieczorem na pokładzie Boeinga CST-100 Starliner zablokował się zawór. Następny lot będzie możliwy dopiero co najmniej 17 maja.

„Wiem, że wszyscy byli podekscytowani startem” – powiedział Ken Bowersachs z NASA, zastępca administratora Dyrekcji Misji Operacji Kosmicznych, podczas konferencji prasowej w poniedziałkowy wieczór po zaroślach.

Butch Wilmore i Suni Williams zostali przydzieleni do Starlinera na rakiecie Atlas V United Launch Alliance w stacji sił kosmicznych na Przylądku Canaveral, ale dwie godziny przed planowanym startem załogi zrezygnowały z próby wystrzelenia.

ULA analizuje próbę pierwszej załogowej misji Boeinga Starliner

Przyczyną był problem techniczny z zaworem w górnym stopniu Centaur rakiety ULA, przeznaczonym do regulacji ciśnienia w zbiorniku ciekłego tlenu.

Gdy astronauci NASA weszli już na statek kosmiczny, załogi na lądowisku zgłosiły nieoczekiwane dźwięki wydobywające się z rakiety.

„Odkryliśmy, że zawór samoregulujący po stronie (ciekłego tlenu) lekko brzęczał, w związku z czym zachowywał się dziwnie” – powiedział Steve Stich, kierownik programu załogi komercyjnej NASA. „Zasady lotu dotyczące tego lotu zostały ustalone z wyprzedzeniem z załogą na platformie startowej. Podjęcie decyzji było właściwym rozwiązaniem, a zespół United Launch Alliance wykonał świetną robotę, oceniając dane i omawiając różne opcje, aby ustaw nas w pozycji szorującej.

Prezes i dyrektor generalny ULA, Tory Bruno, powiedział, że decyzja o szorowaniu jest sprzeczna z przepisami linii lotniczych i stanowi prawdziwy problem.

„Nasza filozofia polega na tym, że nie tankujemy pojazdu, gdy jest w nim obsadzona osoba” – powiedział. „Możesz to zrobić inaczej, inni mogą to zrobić, ale taka jest nasza filozofia. Dlatego zbudowaliśmy wokół tego nasze zasady lotu.

Zauważył, że jest to problem, który widzieli już wcześniej w przypadku rakiet ULA i że jeśli na pokładzie nie ma ludzi, można go łatwo rozwiązać.

READ  MTA twierdzi, że na Manhattanie zderzyły się i wykoleiły pociągi metra

„Nie inaczej jest w przypadku wielu takich zaworów, masz jeden w swoim zbiorniku ciepłej wody w domu i nie jest inaczej” – powiedział. „Od czasu do czasu, w rzadkich przypadkach, taki zawór może dojść do punktu, w którym nie pasuje. Jego temperatura, sztywność, wszystko jest w porządku, a on po prostu trzepocze lub, w tym przypadku, dzwoni w cyklu .

Powiedział, że wciskanie zaworu w obrót jest w porządku.

„Kiedy wyciągnęliśmy załogę, ponownie uruchomiliśmy zawór i przestał on wydawać sygnał dźwiękowy” – powiedział. „Jeśli jest to satelita, jest to nasza standardowa procedura, a satelita będzie już na orbicie”.

Jednak w przypadku ludzi na pokładzie zasady ULA nie zmieniają statusu paliwa jako lotnych kriogenicznych materiałów pędnych.

„Obiecałem Butchowi i Suni nudny wieczór” – powiedział Bruno. „Nie sądzę, że to powinno być zbyt nudne. Ale będziemy przestrzegać naszych zasad i upewnimy się, że załoga jest bezpieczna.

Ale inny problem związany jest z żywotnością zaworu. Bruno powiedział, że można go otworzyć i zamknąć 200 000 razy przy pełnym ciśnieniu. Z danych z poniedziałkowego wieczoru wynika, że ​​możliwe jest trzepotanie na zaworze, a w przypadku pełnego otwarcia i zamknięcia byłoby ono bliskie limitu 200 000.

Bruno powiedział, że naciski wywierane przez ULA weryfikują, czy nie jest on w pełni wykorzystany, co oznacza, że ​​możliwe jest jedynie częściowe obciążenie limitu 200 000. Bruno powiedział, że nie ma żadnych przyrządów, które faktycznie mierzyłyby zawór, a dane należy znaleźć w otaczającym sprzęcie.

Po przeanalizowaniu danych z nocy i całego wtorku NASA stwierdziła, że ​​podjęto decyzję o wymianie zaworu, co oznaczało przetoczenie rakiety z powrotem do ośrodka integracji pionowej Boeinga.

Nowa docelowa data wystrzelenia to piątek, 17 maja, godzina 18:16 w środę, więc rakietę można „rozciągnąć”, aby uzyskać dostęp do zaworu, ale Starliner może pozostać na rakiecie bez konieczności demontażu.

READ  Ropa spadła poniżej 100 dolarów za baryłkę po raz pierwszy od początku maja

„Mamy zapasowe zawory. Wiemy, jak to zrobić. Robiliśmy to już wcześniej, ale zajmuje to kilka dni” – powiedział Bruno.

Dobra wiadomość dla NASA jest taka, że ​​zwykle zajęty ISS miał trochę czasu bez nowych misji ładunkowych i załogowych.

„Z punktu widzenia stacji nie spieszy nam się z lotem” – powiedziała Dana Weigel, menadżerka ISS NASA. Nasz następny pojazd dokujący pojawi się w sierpniu, więc będzie mnóstwo czasu.

Wystrzelenie Starlinera będzie ostatnim lotem kwalifikacyjnym wymaganym, aby statek kosmiczny mógł być używany w rutynowych misjach dla ISS dzielącej obowiązki z Crew Dragon firmy SpaceX.

Wilmore i Williams przetestują ręczne funkcje statku kosmicznego przed jego ośmiodniowym pobytem na ISS. Następnie wystartują i przetestują więcej operacji ręcznych w drodze powrotnej, lądując na pustyni w zachodnich Stanach Zjednoczonych.

„Rozmawiałem z załogą, zanim tu dotarliśmy, i jest w dobrym nastroju” – powiedział Mark Nappi, kierownik projektu w grupie handlowej Boeinga. „W pełni rozumieją tego typu sytuacje. Wiele rzeczy musi pójść dobrze. I nie jest tak w przypadku większości rzeczy, wszystko musi pójść dobrze, zanim zaczniemy.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, Boeing będzie mógł wykonać swoją pierwszą regularną misję, Starliner-1, w lutym 2025 r., co będzie pierwszym z sześciu zakontraktowanych lotów do ISS, które będą latać raz w roku do 2030 r., po czym NASA planuje wycofanie ze służby. Stacja.

„Dziś był dobry test próbny całego procesu” – powiedział Nappi. „Poczekajmy, aż zrozumiemy, na czym polega problem. Ustalmy kolejną datę premiery. Uruchomimy zegar ponownie. Mam nadzieję, że zobaczymy się tu ponownie za kilka dni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *