SpaceX wprowadzi intuicyjne silniki lądownika księżycowego Nova-C: jak zobaczyć

Kolejny miesiąc, kolejny dzień, kolejna próba wyprawy na Księżyc.

Wystrzelenie automatycznego lądownika księżycowego zaplanowano na wczesny czwartek, dzień po opóźnieniu pierwszej próby ze względu na usterkę techniczną. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, będzie to pierwszy amerykański statek kosmiczny od czasu lądowania Apollo 17 na Księżycu w 1972 roku, który delikatnie opuści powierzchnię Księżyca.

To także ostatnia prywatna próba wysłania statku kosmicznego na Księżyc. Wszystkie poprzednie próby zakończyły się niepowodzeniem. Jednak firma odpowiedzialna za najnowsze przedsięwzięcie, Houston’s Intuitive Machines, jest optymistką.

„Jestem przekonany, że uda nam się delikatnie dotknąć Księżyca” – powiedział Stephen Altemus, prezes i dyrektor naczelny Intuitive Machines. „Testowaliśmy. Testowaliśmy, testowaliśmy i testowaliśmy. Tyle testów, ile się dało.


Łazik o nazwie Odysseus ma wylądować na rakiecie SpaceX Falcon 9 z Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego na Florydzie w czwartek o godzinie 1:05 czasu wschodniego. Około dwie godziny przed startem zarówno NASA, jak i SpaceX ogłosiły, że pogoda nadal sprzyja w 90 procentach.

SpaceX I NASA będzie transmitować transmisję ze startu od godziny 12:20 czasu wschodniego.

SpaceX ogłosiło pod koniec wtorku, że odracza próbę wystrzelenia w środę rano. W poście opublikowanym w Company X napisano, że temperatura metanu w lądowniku „nie jest nominalna”.

Jeśli inny problem techniczny lub zła pogoda opóźnią start, SpaceX może spróbować ponownie w piątek.


Jeśli wystrzelenie nastąpi w tym tygodniu, wyląduje w pobliżu krateru Malabert A 22 lutego. (Malapert A to krater satelitarny Wielkiego Krateru Malapert, nazwany na cześć XVII-wiecznego belgijskiego astronoma Charlesa Malaperta.)

Odyseusz okrąży Księżyc 24 godziny przed próbą wylądowania.

Miejsce lądowania, około 300 km od bieguna południowego w pobliżu Księżyca, jest stosunkowo płaskie, co ułatwia lądowanie statku kosmicznego. Żaden amerykański statek kosmiczny nigdy nie wylądował na południowym biegunie Księżyca, na którym skupia się wiele agencji i firm kosmicznych, ponieważ może być pełen zamarzniętej wody.

READ  Rosja zapowiedziała, że ​​opuści Międzynarodową Stację Kosmiczną po 2024 r.

Intuition Machines nazywa swój projekt statku kosmicznego Nova-C i nazwał ten konkretny lądownik Odysseus. Jest to sześciokątny cylinder z sześcioma nogami do lądowania, wysoki na około 14 stóp i szeroki na 5 stóp. Intuicyjne silniki wskazują, że korpus lądownika jest mniej więcej wielkości starej brytyjskiej budki telefonicznej – coś w rodzaju Tardis z serialu science-fiction „Doktor Who”.

W momencie startu, z pełnym ładunkiem paliwa, lądownik waży około 4200 funtów.


NASA jest głównym klientem samolotów Intuitive Engines; Za dostarczenie ładunków płaci firmie 118 milionów dolarów. NASA wydała kolejne 11 milionów dolarów na zaprojektowanie i zbudowanie sześciu instrumentów na pokładzie:

  • Laserowy układ retroreflektorów odbijający wiązki laserowe wystrzeliwane z Ziemi.

  • Instrument LIDAR do dokładnego pomiaru wysokości i prędkości statku kosmicznego opadającego na powierzchnię Księżyca.

  • Kamera stereoskopowa rejestrująca chmurę pyłu wzniesioną przez silniki lądownika podczas lądowania.

  • Odbiornik radiowy niskiej częstotliwości do pomiaru wpływu naładowanych cząstek w pobliżu powierzchni Księżyca na sygnały radiowe.

  • Latarnia Chandra Node-1 demonstrująca autonomiczny system nawigacji.

  • Urządzenie w zbiorniku paliwa, które wykorzystuje fale radiowe do pomiaru ilości paliwa w zbiorniku.

Lądownik nadal przewozi kilka ładunków, w tym kamerę zbudowaną przez studentów Uniwersytetu Lotniczego Embry-Riddle w Daytona Beach na Florydzie; Pionierski instrument przyszłego teleskopu księżycowego; oraz projekt artystyczny Jeffa Koonsa.


8 stycznia firma Astrobotic Technology wystrzeliła lądownik Peregrine w stronę Księżyca. Jednak awaria układu napędowego wkrótce po starcie wykluczyła możliwość lądowania. Dziesięć dni później, gdy Peregrine skierował się z powrotem w stronę Ziemi, spłonął w atmosferze nad Oceanem Spokojnym.

Zarówno Odyseusz, jak i Peregrine są częścią programu NASA Commercial Lunar Payload Services (CLPS). Misją programu jest wykorzystywanie firm komercyjnych do wysyłania eksperymentów na Księżyc, zamiast budowania i obsługi przez NASA własnych lądowań na Księżycu.

READ  Dowódcy z Waszyngtonu zgadzają się na trzyletnie przedłużenie dzięki podpisanemu bonusowi Terry'ego McLarena w wysokości 28 milionów dolarów

„Zawsze traktujemy te początkowe dostawy CLPS jako pouczające doświadczenie” – powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej Joel Kearns, zastępca administratora ds. badań w Dyrekcji Misji Naukowych NASA.

Agencja kosmiczna ma nadzieję, że takie podejście będzie znacznie tańsze, co umożliwi jej częstsze wysyłanie większej liczby misji w ramach programu Artemis przygotowującego do wysłania astronautów z powrotem na Księżyc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *