Jeżeli w ciągu ostatniej dekady negatywny wpływ pojazdów osobowych na klimat znacznie się zmniejszył, o ponad 30%, światowy apetyt na duże samochody, Nowy raport Zalecenia Globalnej Inicjatywy na rzecz Gospodarki Paliwowej.
Grupa twierdzi, że samochody typu SUV stanowią obecnie ponad połowę całej sprzedaży nowych samochodów na świecie i nie są odosobnione. Międzynarodowa Agencja Energetyczna szacuje, że jest ich prawie połowa, posługując się wąską definicją SUV-a.
Z biegiem lat samochody te stały się większe, podobnie jak ich koszt dla klimatu, ponieważ emisje dwutlenku węgla w przypadku samochodów napędzanych gazem są „prawie wprost proporcjonalne do zużycia paliwa”. Węgiel trafiający do pompy wypływa z rury wydechowej.
jest transport Odpowiedzialny Jedna czwarta, a większość wszystkich gazów powodujących ocieplenie klimatu pochodzi z energii Transport pasażerówWedług Międzynarodowej Agencji Energetycznej.
Jednak według Globalnego partnerstwa na rzecz grup czystych pojazdów, gdyby ludzie nadal kupowali samochody tej samej wielkości, negatywny wpływ SUV-ów na środowisko zmniejszyłby się w latach 2010–2022 o ponad jedną trzecią.
Jednym z rozwiązań mogą być pojazdy elektryczne.
Mieszkaniec West Sacramento w Kalifornii, George Parrott, 79-letni zapalony biegacz, zdecydował się przejść na bardziej ekologiczne pojazdy w 2004 roku, kupując hybrydową Toyotę Prius. Od tego czasu był właścicielem kilku samochodów całkowicie elektrycznych, a obecnie jest właścicielem zarówno elektrycznego SUV-a Genesis GV60, jak i Tesli Model 3.
„To wszystko jest połączeniem szerszych problemów środowiskowych” – powiedział.
Barot i jego zmarły partner wiedzieli, że w swoim regionie zajmują wysokie stanowiska Zanieczyszczone miasta American Lung Association lista. „Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby zmniejszyć nasz wpływ na jakość powietrza w rejonie Sacramento” – powiedział.
Nie wszyscy konsumenci myślą podobnie o zużyciu energii i korzyściach dla środowiska, zwłaszcza że sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA stanowiła w ubiegłym roku 15% światowego rynku samochodowego, tylko w USA 7,3%.
Tymczasem pojazdy kompaktowe, czyli sedany, w ciągu ostatniej dekady znacznie straciły na rynku amerykańskim. Według Edmonds, źródła skupującego samochody, sedany stanowiły 50% powierzchni sprzedaży detalicznej samochodów w USA, SUV-y – ponad 30%, a ciężarówki – 13,5%. Do 2022 r. udział amerykańskich sedanów spadnie do 21%, SUV-ów wzrośnie do 54,5%, a ciężarówek do 20%.
„Ludzie nie chcą ograniczać miejsca w samochodzie” – powiedział Eric Freesey, prezes grupy dealerskiej Tamaroff w południowo-wschodnim stanie Michigan. „Każdy chce mieć 7 pasażerów”.
Większe SUV-y, takie jak Chevrolet Tahoe, Toyota Sequoia czy Nissan Armada, mają przebieg na benzynie odpowiednio 28, 24 i 19. Jednak nawet najbardziej wydajne SUV-y są mniej wydajne niż sedany, ponieważ SUV-y ważą więcej. Oznaką postępu jest jednak to, że kompaktowe SUV-y, takie jak Toyota RAV4 i Honda CR-V (odpowiednio 35 i 34 mile autostradowe na galon) obecnie przodują na amerykańskim rynku SUV-ów, odpowiadając za około 18% sprzedaży nowych pojazdów w zeszłym roku .
Dodatkowe wysiłki Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych, The Agencja Ochrony ŚrodowiskaI to Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowegotrwają także prace nad zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji spalin przez pojazdy napędzane gazem. Niektóre z inicjatyw obejmują SUV-y, które utrzymają branżę na nogach.
Do niedawna konsumenci, chcąc zmniejszyć wpływ własnego transportu, mieli do wyboru kilka modeli elektrycznych. Większość wczesnych opcji samochodów zelektryfikowanych to sedany, zwłaszcza w segmencie luksusowym.
Coraz więcej producentów samochodów wprowadza większe modele pojazdów elektrycznych, ale może to wymagać jeszcze cięższych akumulatorów. W przypadku zastąpienia SUV-a pojazdem elektrycznym należy również wziąć pod uwagę aspekt środowiskowy, mówi Loren McDonald, dyrektor generalny firmy zajmującej się analizą rynku EVAdoption. „Jeśli nie skupimy się na masie i osiągach tych pojazdów oraz mniejszych zestawach akumulatorów, na elektryfikacji nie zajdziemy zbyt daleko” – powiedział MacDonald.
Branża dąży do udoskonalenia technologii akumulatorów, aby zmniejszyć ich rozmiar i ilość kluczowych minerałów potrzebnych do ich wytworzenia.
Liczby takie jak Globalna Inicjatywa na rzecz Gospodarki Paliwowej będą istotne podczas nadchodzących rozmów ONZ w sprawie zmian klimatycznych COP28 w przyszłym tygodniu.
__
Alexa St. John jest reporterką Associated Press ds. rozwiązań klimatycznych. Śledź ją na X, dawniej na Twitterze, @alexa_stjohn.
__
Associated Press zajmujące się kwestiami klimatycznymi i środowiskowymi otrzymuje wsparcie od kilku prywatnych fundacji. Zobacz więcej na temat inicjatywy klimatycznej AP Tutaj. AP ponosi wyłączną odpowiedzialność za całą zawartość.
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.