Michael Buckner za Variety
Premiera „Killers of the Flower Moon” Martina Scorsese spotkała się z największym i gromkim aplauzem w historii festiwalu filmowego w Cannes w sobotni wieczór. Trwający 3 godziny i 26 minut epos o chciwości, rasizmie oraz mrocznym iw dużej mierze niezbadanym rozdziale amerykańskiej historii, w którym występują Leonardo DiCaprio i Lily Gladstone. To tak podekscytowało tłum, że zerwali się na równe nogi i zaczęli klaskać przez 9 minut po napisach końcowych i zapaleniu świateł.
W Cannes wyraźnie spodobał się powrót Scorsese na festiwal, który po raz pierwszy od czasu „Po godzinach” z 1985 roku przeniósł go na południe Francji. To dobra wiadomość dla Apple Original Films, która dała mu budżet w wysokości 200 milionów dolarów na realizację jego wizji. Jednak wiele z tych filmów miało miejsce na nędznych ulicach Nowego Jorku. Akcja filmu rozgrywa się w północno-wschodniej Oklahomie, gdzie członkowie Narodu Osagów są systematycznie mordowani w niecnych celach.
DiCaprio, Robert De Niro, Gladstone i Jesse Plemons przechadzali się po czerwonym dywanie przed premierą, stawiając czoła deszczowi i pochmurnej pogodzie, aby nadać wieczorowi blasku. Gladstone, która gra kobietę Osagów, na którą jej chciwy mąż chce zdobyć zasoby, otrzymała owacje na stojąco i walczyła ze łzami, gdy tłum głośno wiwatował na premierze. W mediach społecznościowych blogerzy Oskara już podsłuchują jej występ, by zwrócić na siebie uwagę ewentualnych nagród.
Brawa trwały nadal po zakończeniu filmu, a Scorsese wziął mikrofon i zwrócił się do tłumu. — Podziękuj Osagom — powiedział. „Wszyscy są przywiązani do filmu. Moi starzy przyjaciele to Bob i Leo oraz Jessie i Lily. Nakręciliśmy go kilka lat temu w Oklahomie. Minęło dużo czasu, ale Apple zrobiło dla nas wszystko, co najlepsze. Było dużo trawy. Jestem nowojorczykiem. Byłem bardzo zaskoczony. To było niesamowite przeżycie. Żyliśmy w tamtym świecie.
Gdyby filmowca nie zaproszono do wygłoszenia przemówienia w wypełnionym po brzegi kinie, fanfara mogłaby trwać dłużej. Scorsese bezgłośnie powtarzał „dziękuję”, podczas gdy tłum nadal wiwatował. Wydawał się podniesiony na duchu tą reakcją, chociaż dał jasno do zrozumienia, że nie lubi mieć na sobie kamery. Wokół Scorsese aktorzy grający członków Osage wycierali oczy i tracili emocje.
Projekcja filmu rozpoczęła się z 45-minutowym opóźnieniem, ale tłum w Palais był niezakłócony. W końcu „Killers of the Flower Moon” to najbardziej oczekiwany film festiwalu i jego najgorętszy bilet, jeden z momentów, w których Hollywood wysyła błyskotliwe talenty na południe do Francji, aby świętować sztukę (i blichtr) kręcenia filmów. A gwiazdy filmowe miały kolana. Tim Cook, dyrektor generalny Apple, pojawił się w Cannes, aby wesprzeć podejście firmy do tworzenia filmów. Gdy film się otworzył, a na ekranie pojawił się baner Apple, tłum klaskał i wiwatował (więcej o tym później), w przeciwieństwie do odbioru podczas pokazu w mediach.
Gdzie indziej na Croisette, chaotyczna passa w Cannes była kontynuowana pokazem prasowym „Killers” w Debussy Theatre o 16:30, z występem w Club Maritime, który znajduje się za centralnym punktem festiwalu. Dziennikarze, którzy przybyli na godzinę przed seansem, zmuszeni byli czekać na zewnątrz pod osłoną w strugach deszczu. Drzwi otworzyły się 10 minut przed planowanym rozpoczęciem projekcji, wywołując szaloną przepychankę, gdy ludzie domagali się wejścia do kina. Zanim widownia była pełna (nadal nie było jasne, czy wszyscy w kolejce weszli) i przygasły światła, film był opóźniony o 15 minut.
Jednak nietypowe opóźnienie festiwalu nie zepsuło nastroju w środku, gdzie prasa zajmowała wszystkie miejsca w 1068-osobowym kinie i wybuchła hałaśliwymi okrzykami, gdy film się otworzył. Kiedy logo Apple TV+ wywołało rozgłos, jeden nieustraszony dziennikarz powiedział: „Hej! Zapłacili za to!”
Ogólnie rzecz biorąc, nieoczekiwane występy komediowe De Niro i DiCaprio, zwłaszcza scena, w której De Niro zamiata DiCaprio wiosłem w opuszczonej chatce Masona, są ciepło przyjmowane ze śmiechem przez cały film. Wydaje się, że Gladstone ukradła zdjęcie dwóm weterynarzom. „Ona jest niesamowita”, jeden z uczestników zachwyca się jej występem w kluczowym momencie pod koniec filmu.
Oparta na książce Davida Gran z 2017 roku „Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI”, najnowsza Scorsese rozgrywa się w Oklahomie lat 20. XX wieku i koncentruje się na serii morderstw popełnionych na narodzie Osagów. Nowo utworzone FBI przybywa na miejsce zdarzenia, aby zbadać i odkryć złowrogą operację. W obsadzie drugoplanowej znaleźli się Brendan Fraser i John Lithgow.
„Flower Moon” to pierwszy raz, kiedy zdobywcy Oscara DiCaprio i De Niro pracowali razem nad filmem od czasu dramatu Michaela Catona-Jonesa „This Boy’s Life” z 1993 roku. Obaj aktorzy zagrali swoje fikcyjne wersje w filmie krótkometrażowym Scorsese „The Audition”. De Niro zdobył nominacje do Oscara dla najlepszego aktora za role w Taksówkarzu Scorsese, Przylądku strachu i Wściekłym byku. DiCaprio był nominowany do Oscara za „Aviatora” i „Wilka z Wall Street” Scorsese. „Flower Moon” był pierwszym filmem fabularnym, w którym trójka współpracowników pracowała razem.
Scorsese ściśle współpracował z Osage Nation podczas produkcji „Flower Moon”, a szef Osage Nation Jeffrey Standing Bear służył jako konsultant. – powiedział Gladstone Różnorodność Naród Osage odegrał dużą rolę w ukształtowaniu filmu z pierwotnego planu Scorsese.
„Praca jest lepsza, gdy pozwalamy światu informować o pracy” – powiedziała Gladstone. „To było naprawdę odświeżające, jak zaangażowana była produkcja [Osage Nation] Społeczny. Gdy społeczność zaakceptowała naszą obecność, społeczność stała się bardziej zaangażowana w film. To inny film [Scorsese] Zaczęła się rozwijać prawie całkowicie dzięki temu, co społeczeństwo miało do powiedzenia na temat tego, jak została stworzona i co przedstawiała.
Apple i Paramount wypuszczą do kin „Killers of the Flower Moon” 20 października. Następnie zadebiutuje w usłudze przesyłania strumieniowego Apple w nieokreślonym terminie.
„Killers of the Flower Moon” został pokazany poza konkursem w Cannes, więc nie będzie kwalifikował się do Złotej Palmy, najwyższej nagrody festiwalu. Scorsese zdobył Złotą Palmę za „Taksówkarza” i nagrodę reżyserską w Cannes za „Po godzinach”.
Manori Ravindran przyczyniła się do powstania tego raportu.
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.