JetBlue Airways poinformowało w piątek, że może wycofać się z przejęcia Spirit Airlines za 3,8 miliarda dolarów po zablokowaniu tej decyzji przez sędziego federalnego.
Ogłoszenie nadeszło tydzień po tym, jak JetBlue i Spirit oświadczyły, że odwołają się od tej decyzji w sprawie antymonopolowej wniesionej przez Departament Sprawiedliwości.
A Zgłoszenia regulacyjne W piątek JetBlue powiedział, że umowa może zostać rozwiązana po niedzieli, jeśli nie zostaną spełnione określone warunki. Spirit stwierdził w swoim własnym zgłoszeniu Nie zgadza się z JetBlue i uważa, że nie ma podstaw do rozwiązania umowy.
16 stycznia sędzia federalny w Bostonie zablokował proponowaną fuzję, orzekając, że Spirit odgrywa ważną rolę w utrzymywaniu niskich cen biletów lotniczych, a przejęcie przez JetBlue zaszkodzi pasażerom. Orzeczenie to jest zwycięstwem Departamentu Sprawiedliwości, który pod rządami prezydenta Bidena starał się ograniczyć konsolidację przedsiębiorstw w całej gospodarce.
Umowa wygasa w styczniu. 28, a po spełnieniu określonych warunków termin zostanie automatycznie przedłużony do 24 lipca. JetBlue Spirit argumentuje, że umowa się nie zakończyła, co pozwala JetBlue na wycofanie się z umowy w niedzielę lub później.
W ramach umowy o fuzji JetBlue zgodził się zapłacić Spirit i jego akcjonariuszom łącznie 470 milionów dolarów, jeśli organy regulacyjne zablokują transakcję.
Niektórzy eksperci prawni sugerowali, że złożenie przez JetBlue wniosku w piątek sugeruje, że firma może ostatecznie odmówić zapłaty 470 milionów dolarów opłaty za zerwanie. Opłata ta odegrała zasadniczą rolę w przyjęciu przez Spirit oferty JetBlue dotyczącej odstąpienia od proponowanej umowy z Frontier Airlines.
„Zasadniczo JetBlue zajmował się hazardem” – powiedział Dylan Carson, były prawnik ds. prawa antymonopolowego w Departamencie Sprawiedliwości, obecnie pracujący w kancelarii Manatt, Phelps & Phillips.
Spirit z pewnością zakwestionuje w sądzie wszelkie próby uniknięcia przez JetBlue płacenia opłaty za rozstanie.
Wydaje się, że niektórzy prawnicy zajmujący się kwestiami antymonopolowymi ustalili, że odwołanie od orzeczenia sędziego federalnego byłoby kosztowne, czasochłonne i prawdopodobnie doprowadziłoby do niepowodzenia JetBlue.
„Przynajmniej na ten moment wygląda na to, że sekcja antymonopolowa umożliwi niezakłócony przebieg połączeń lotniczych” – powiedział Dan McCuaic, były prawnik ds. procesów antymonopolowych w Departamencie Sprawiedliwości, a obecnie partner w kancelarii prawnej Cohen Milstein.
W piątkowe popołudnie cena akcji Spirita spadła o około 10 procent. Jej akcje straciły ponad połowę swojej wartości od czasu zablokowania transakcji, ponieważ inwestorzy martwią się o perspektywy spółki jako samodzielnej firmy. Spirit nie jest dochodowy i niesie ze sobą duże długi. Linia lotnicza była również zmuszona uziemić część swoich samolotów z powodu problemów z silnikiem.
Cena akcji JetBlue, która mogłaby zaoszczędzić miliardy dolarów, gdyby sfinalizowano transakcję zamiast składać apelację, wzrosła w piątkowe popołudnie o około 3 procent.
Jonathan Handshoe, analityk lotniczy w CFRA Research, zauważył, że ryzyko fuzji nastąpi w burzliwym dla branży momencie. Mimo że w zeszłym roku klienci wydali więcej na podróże, koszty paliwa i pracy wzrosły, a organy regulacyjne przyglądają się Boeingowi i ograniczają możliwości producenta samolotów w zakresie rozszerzenia produkcji po tym, jak załoga eksplodowała w samolocie 737 Max 9 linii Alaska Airlines. Lot w tym miesiącu.
„Sądzimy, że dzięki dzisiejszemu zgłoszeniu JetBlue skupi się na własnej przyszłości” – powiedział. Handshoe powiedział.
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.