SEOUL, 25 kwietnia (Reuters) – Południowokoreański Hyundai Motor Co (005380.KS) poinformował we wtorek, że sfinalizował w Stanach Zjednoczonych spółkę joint venture o wartości 5 miliardów dolarów w zakresie akumulatorów pojazdów elektrycznych, zwiększając wysiłki na rzecz elektryfikacji na swoim największym rynku.
Zysk netto Hyundaia w pierwszym kwartale przekroczył dwukrotnie oczekiwania. Jego akcje wzrosły aż o 5% do najwyższego poziomu od siedmiu miesięcy po ogłoszeniu, a producent samochodów zaczął podejmować kroki w celu poprawy zwrotów dla akcjonariuszy.
Hyundai i partner SK On, jednostka akumulatorowa SK Innovation Co Ltd (096770.KS), utworzą nową fabrykę akumulatorów w stanie Georgia, firmy sformalizowały wcześniej wstępną umowę.
Jest to zgodne z nowymi amerykańskimi wymaganiami dotyczącymi zaopatrzenia w komponenty akumulatorów pojazdów elektrycznych i krytyczne minerały, aby zakwalifikować nabywców samochodów do 7500 USD w kredytach w ramach ustawy o redukcji inflacji (IRA) administracji Bidena. Samochody wyprodukowane przez firmę Hyundai i siostrzaną firmę Kia Corp (000270.KS) obecnie nie kwalifikują się do ulg podatkowych.
Ogłoszenie pojawiło się, gdy prezydent Korei Południowej Yoon Suk-yeol był w Waszyngtonie, aby spotkać się z prezydentem USA Joe Bidenem podczas wizyty państwowej w USA za 12 lat przez przywódcę Korei Południowej. Yoonowi towarzyszyła w tej podróży kadra kierownicza niektórych z największych firm w Korei Południowej, w tym prezes wykonawczy Hyundai Motor Group, Yuisan Chung.
Rywale General Motors Co (GM.N) i Samsung STI (006400.KS) zapowiedzieli, że zainwestują ponad 3 miliardy dolarów w budowę fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych w ramach spółki joint venture w Stanach Zjednoczonych.
Oczekuje się, że fabryka Hyundai-SK On Georgia rozpocznie produkcję ogniw akumulatorowych w drugiej połowie 2025 r., a jej roczna zdolność produkcyjna wyniesie 35 GWh, co wystarczy do wyprodukowania 300 000 pojazdów elektrycznych.
Hyundai, który produkuje SUV-y Tucson i sedany Elantra, odnotował zysk netto w wysokości 3,3 biliona wonów (2,47 miliarda dolarów) w okresie styczeń-marzec, w porównaniu z 1,6 biliona rok wcześniej. Globalny niedobór chipów doprowadził do wzrostu produkcji pojazdów i dużego popytu na wysokomarżowe SUV-y.
Można to porównać z Refinitiv SmartEstimate wynoszącym 2,3 biliona zysku w pierwszym kwartale od 16 analityków.
„Oprócz silnego popytu na samochody, ceny surowców były stabilne i spadały od końca zeszłego roku, pomagając Hyundaiowi osiągnąć lepsze zyski”, powiedział Lee Jae-il, analityk w Eugene Investment & Securities.
Dodał, że samochody Hyundai i Kia konkurują w USA w oparciu o ceny i korzystne kursy wymiany.
Seo Gang Hyun, szef działu planowania i finansów Hyundai, powiedział, że zwykłe SUV-y i luksusowe samochody Genesis nadal stanowią większość sprzedaży firmy w USA.
„Powiedziałbym więc, że wpływ ustawy deflacyjnej nie będzie tak znaczący, jak się martwicie” – powiedział analitykom podczas rozmowy o zarobkach po tym, jak został przesłuchany w tej sprawie.
Hyundai i Kia we wtorek planują zainwestować 1,05 biliona wonów w firmę 42dot Inc zajmującą się autonomiczną jazdą, aby zachować kontrolę i zwiększyć konkurencyjność operacyjną.
(1 $ = 1336,2400 wonów)
Reportaż Heekyong Yang i Joyce Lee; Montaż przez Christiana Schmollingera
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.