(Reuters) – Globalna awaria technologii zakłóciła w piątek działalność wielu branż: linie lotnicze uziemiły loty, niektórzy nadawcy przestali nadawać, a problemy z komputerem dotknęły wszystko, od bankowości po opiekę zdrowotną.
Wszystkie loty American Airlines (AAL), Delta Air Lines (DAL), United Airlines (UAL) i Allianz Air zostały uziemione, powołując się na problemy z komunikacją. Zamówienie nadeszło wkrótce po tym, jak Microsoft (MSFT) poinformował, że rozwiązał awarię swoich usług w chmurze, która dotknęła kilku tanich przewoźników, chociaż nie było od razu jasne, czy są one ze sobą powiązane.
Akcje Microsoftu spadły o 2,4% w notowaniach przed otwarciem sesji w piątek.
„Awaria oprogramowania stron trzecich ma wpływ na systemy komputerowe na całym świecie, w tym w United. Wstrzymujemy wszystkie loty na lotniskach odlotów tych firm i pracujemy nad przywróceniem tych systemów” – stwierdził United w oświadczeniu. „Loty znajdujące się już w powietrzu zmierzają do celu”.
Wydaje się, że awarie australijskich mediów rządowych, banków i firm telekomunikacyjnych są powiązane z globalną firmą zajmującą się bezpieczeństwem cybernetycznym CrowdStrike (CRWD).
Według alertu wysłanego przez CrowdStrike do klientów i sprawdzonego przez Reuters, oprogramowanie „Falcon Sensor” tej firmy może powodować awarię systemu Microsoft Windows i wyświetlanie niebieskiego ekranu, nieformalnie zwanego „ekranem śmierci”.
Alert wysłany w piątek o godzinie 05:30 GMT zawierał również ręczne rozwiązanie problemu.
Rzecznik CrowdStrike nie odpowiedział na e-maile ani telefony z prośbą o komentarz. Akcje spółki spadły w piątek w notowaniach przedsesyjnych o 20%.
Biuro australijskiej Krajowej Koordynatorki ds. Bezpieczeństwa Cybernetycznego Michelle McGuinness stwierdziło w poście na X, że nie ma informacji sugerujących, że awaria była incydentem związanym z bezpieczeństwem cybernetycznym.
Porażenie prądem rozeszło się daleko i szeroko.
Sektor turystyczny mocno ucierpiał na lotniskach na całym świecie, w tym w Tokio, Amsterdamie, Berlinie i kilku hiszpańskich lotniskach.
Międzynarodowe linie lotnicze, w tym Ryanair, największa linia lotnicza w Europie pod względem liczby pasażerów, ostrzegają przed problemami z systemami rezerwacji i innymi zakłóceniami.
Jak wynika z licznych raportów urzędników medycznych w X, w Wielkiej Brytanii systemy rezerwacji używane przez lekarzy nie działały, natomiast Sky News, jeden z głównych nadawców wiadomości w kraju, wyłączył nadawanie, przepraszając za brak możliwości transmisji na żywo.
Banki i inne instytucje finansowe od Australii po Indie i RPA ostrzegały przed zakłóceniami w świadczeniu usług klientom.
Dostawca usług chmurowych AWS dla Amazon (AMZN) oświadczył w oświadczeniu, że „bada raporty dotyczące problemów z łącznością dla instancji Windows EC2 i obszarów roboczych w AWS”.
Nie było od razu jasne, czy wszystkie zgłoszone awarie były powiązane z problemami z CrowdStrike, czy też wystąpiły inne problemy.
(Reportaż biur Reuters; Tekst: Tomasz Janowski; Redakcja: Emilia Sithole-Madaris)
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.