EKSKLUZYWNIE: Rosja nie będzie badać katastrofy samolotu Prigożyn zgodnie z przepisami międzynarodowymi – Instytut Brazylijski

SAO PAULO/MONTREAL, 29 sierpnia (Reuters) – Rosja powiedziała brazylijskiej komisji śledczej ds. lotnictwa, że ​​nie będzie prowadzić dochodzenia w sprawie katastrofy brazylijskiego samolotu Embraer (EMBR3.SA), w którym zgodnie z międzynarodowymi przepisami zginął szef najemników Jewgienij Prigożyn. – powiedziała we wtorek brazylijska firma Reuterowi.

Prigożin, dwóch czołowych poruczników jego Grupy Wagnera i czterech ochroniarzy znalazło się wśród 10 osób, które zginęły w zeszłym tygodniu w katastrofie Embraera Legacy 600 na północ od Moskwy.

Zmarł dwa miesiące po przewodzeniu krótkiemu buntowi przeciwko rosyjskiemu establishmentowi bezpieczeństwa, co stanowiło największe wyzwanie dla rządów prezydenta Władimira Putina od czasu jego dojścia do władzy w 1999 r.

Brazylijskie Centrum Badań i Zapobiegania Wypadkom Lotniczym (CENIPA) oświadczyło, że przyłączy się do dochodzenia prowadzonego przez Rosję, jeśli zostanie wezwane do przeprowadzenia dochodzenia zgodnie z przepisami międzynarodowymi, w interesie poprawy bezpieczeństwa lotniczego.

Władze lotnicze Rosji nie mają obowiązku zgodzić się z CENIPA, ale niektórzy byli śledczy, USA i inne rządy zachodnie, podejrzewają, że Kreml stoi za katastrofą Embraera Legacy 600, która miała miejsce 23 sierpnia. .

Kreml zaprzecza jakiemukolwiek zaangażowaniu. Prigożin publicznie skrytykował agresję Moskwy na Ukrainę. Najemnicy Wagnera walczyli tam po stronie Rosji.

Według Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ONZ (ICAO) z siedzibą w Montrealu lot z Moskwy do St. Petersburga był lotem krajowym i w związku z tym nie podlegał międzynarodowym przepisom znanym w całej branży pod nazwą prawną „Załącznik 13”.

Brak obowiązku akceptowania zasad międzynarodowych

„Nie są zobowiązani, jedynie zaleca się to zrobić” – powiedział agencji Reuters szef brygady lotniczej CENIPA Marcelo Moreno po tym, jak agencja wysłała w zeszłym tygodniu e-mail z pytaniem, czy wszczęłaby takie dochodzenie w sprawie Rosji.

READ  Inflacja w strefie euro spadła w marcu, ale ścieżka EBC pozostaje niejasna

„Ale jeśli powiedzą, że rozpoczną dochodzenie i zaproszą Brazylię, będziemy w nim uczestniczyć na odległość”.

John Cox, doradca ds. ochrony lotnictwa USA i były śledczy, powiedział, że wewnętrzne rosyjskie śledztwo zawsze byłoby kwestionowane bez udziału Brazylii, kraju, w którym wyprodukowano samolot.

„Myślę, że to bardzo smutne” – powiedział Cox po tym, jak dowiedział się o reakcji Rosji. „Myślę, że szkodzi to przejrzystości rosyjskiego śledztwa”.

W oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną Ceneba podała, że ​​otrzymała we wtorek odpowiedź od Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego – Komisji Badania Wypadków (IAC), w której poinformowała, że ​​władze rosyjskie nie wszczęją obecnie dochodzenia na podstawie załącznika 13.

W dochodzeniach w sprawie katastrof lotniczych eksperci pracują nad poprawą bezpieczeństwa lotniczego bez przypisywania winy, ale dochodzenia często są skażone interesami politycznymi.

CENIPA i producent Embraer chcą zapobiegać wypadkom w przyszłości, ale napotykają trudności w uzyskaniu informacji z dochodzenia ze względu na sankcje gospodarcze nałożone na Rosję i niechęć Moskwy do umożliwienia kontroli zewnętrznej.

W służbie znajdują się 802 regionalne odrzutowce Embraer z 37 do 50 miejscami siedzącymi, zbudowane na tej samej platformie, co korporacyjny odrzutowiec Legacy 600, co podkreśla zainteresowanie Brazylii badaniem.

Embraer odmówił komentarza.

Jeff Guccetti, były badacz katastrof lotniczych w USA, powiedział, że Rosja powinna przyjąć pomoc Brazylii, chociaż CENIPA może w niej uczestniczyć jedynie zdalnie.

„Jeśli tego nie zrobią, to pewny znak, że nie będzie to otwarte śledztwo”.

Zaczerpnięte swoją nazwę z załącznika do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym – powszechnie znanej jako konwencja chicagowska z 1944 r. – zasady te reprezentują powściągliwą, ale skuteczną współpracę międzynarodową, która rzadko jest kwestionowana.

Urzędnicy obrony powiedzieli, że załącznikowi 13 przypisuje się radykalną poprawę bezpieczeństwa lotnictwa od czasu jego pierwszego wprowadzenia, poprzez zachęcanie do niezwykle ścisłej współpracy technicznej ponad podziałami politycznymi i unikanie komplikacji karnych.

READ  Real Madryt pokonał Liverpool, aby wygrać Ligę Mistrzów

Doniesienia Alison Lambert w Montrealu, Gabriela Araujo w São Paulo i Valerie Insina w Waszyngtonie; Montaż: Denny Thomas i Grant McCool

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Zdobądź prawa licencyjneOtwiera nową kartę

Gabriel jest reporterem mieszkającym w São Paulo w Brazylii i piszącym o finansach Ameryki Łacińskiej i najważniejszych wiadomościach z największej gospodarki regionu. Absolwent Uniwersytetu w Sao Paulo, dołączył do agencji Reuters jako stażysta w college’u ds. towarów i energii i pracuje w firmie do dziś. Wcześniej relacjonował sport, w tym piłkę nożną i Formułę 1, dla brazylijskich radia i stron internetowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *