Amerykańskie podróże lotnicze wracają do życia po awarii komputera FAA

WASHINGTON/CHICAGO, 11 stycznia (Reuters) – Loty w USA zaczęły zwalniać starty po tym, jak Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) starała się naprawić nocną awarię systemu, która uziemiła wszystkie loty ze Stanów Zjednoczonych.

Według strony internetowej FlightAware ponad 6000 lotów zostało opóźnionych, a prawie 1000 zostało odwołanych. Liczba wciąż rosła.

Przyczyna problemu z systemem ostrzegania pilotów, który opóźnił tysiące lotów w Stanach Zjednoczonych, jest niejasna, ale amerykańscy urzędnicy powiedzieli, że jak dotąd nie znaleźli żadnych dowodów na cyberatak.

Awaria nastąpiła zwykle po okresie wakacyjnym, ale popyt pozostaje silny, ponieważ podróże wracają do poziomu sprzed pandemii.

„Rutynowe operacje ruchu lotniczego są stopniowo wznawiane w całych Stanach Zjednoczonych po nocnym wyłączeniu systemu powiadamiania o misjach lotniczych, który dostarcza załogom lotniczym informacje dotyczące bezpieczeństwa. Wyłączenie naziemne zostało zniesione. Nadal badamy przyczynę początkowego problemu” FAA napisała na Twitterze.

Nawet po odwołaniu międzylądowania liczba lotów, których to dotyczy, wzrosła. Jednym z problemów, z jakimi borykają się linie lotnicze, jest próba skierowania lotów do zatłoczonych bramek, co powoduje dalsze opóźnienia.

Na lotnisku w Greenville w Południowej Karolinie Justin Kennedy wysadził się w podróży służbowej do pobliskiej Charlotte. Powiedział, że było zamieszanie, ponieważ stewardessy nie wiedziały, co mówi FAA, a wielu pasażerów początkowo nie było świadomych opóźnień.

„Siedziałem w jadalni Chick-fil-A z dobrym widokiem na wyjście TSA” – powiedział 30-letni pracownik IT.

Efekty falowania

Kapitan Chris Torres, wiceprezes Allied Pilots Association, powiedział, że awaria wpłynie na ruch do piątku.

„Ta sprawa została podniesiona o 9 rano czasu wschodniego. To nie znaczy, że problem ustanie o 9 rano, ale będzie miał efekt fali” – powiedział Torres, który lata dla członków American Airlines. „Rezultat końcowy będzie bardzo podobny do dużych wydarzeń pogodowych”.

READ  List roczny: Warren Buffett każe ekspertom z Wall Street ignorować

FAA wcześniej nakazała liniom lotniczym zawieszenie wszystkich odlotów krajowych po awarii systemu ostrzegania pilotów, a firma musiała wykonać twardy reset około 2 w nocy, poinformowali urzędnicy. Samoloty będące już w powietrzu mogły lecieć do swoich miejsc docelowych.

Prezydent USA Joe Biden nakazał Departamentowi Transportu dochodzenie i powiedział, że przyczyna niepowodzenia jest nieznana. Zapytany, czy przyczyną awarii był cyberatak, Biden powiedział dziennikarzom: „Nie wiemy”.

Sekretarz ds. Transportu Pete Buttigieg obiecał „proces mający na celu ustalenie przyczyn źródłowych i zalecenie dalszych kroków”.

Akcje amerykańskich przewoźników spadły na początku środowej sesji przedsesyjnej, ale większość wzrosła po tym, jak rynek otworzył się na pozytywnym terytorium, gdy wznowiono loty.

Po spadku o 19% w zeszłym roku – trzecim z rzędu roku spadków – indeks S&P 500 Airlines (.SPLRCAIR) W tym roku zaczyna się dobrze, wzrost o 15,5%, gdy pasażerowie wracają w przestworza.

Poludniowo-zachodnie linie lotnicze (LUV.N) Delta Air Lines Inc. Akcje były stabilne (DAL.N)Zjednoczone linie lotnicze (UAL.O) i American Airlines (AAL.O) Giełdy poszybowały w górę. Jet Niebieski (JBLU.O) i ducha (zapisz.n) Każdy wzrósł o około 2%.

Grupa handlowa reprezentująca branżę turystyczną w USA, w tym linie lotnicze, nazwała awarię systemu FAA „katastrofalną”.

„Sieć transportowa w Ameryce wymaga znacznych ulepszeń” – powiedział w oświadczeniu Jeff Freeman, prezes American Travel Association. „Wzywamy federalnych decydentów do modernizacji naszej krytycznej infrastruktury podróży lotniczych”.

„Całkowicie nie do przyjęcia”

Dla amerykańskich podróżników długodystansowych istnieje kilka alternatyw. Odległości jazdy są duże, a krajowa sieć kolei podmiejskich jest cienka w porównaniu z Europą i Azją.

READ  Kursy spadają, dolar rośnie, gdy Chiny blokują blokady przez Reuters

Przewodnicząca Senackiej Komisji Handlu Maria Cantwell, Demokratka, powiedziała, że ​​komisja tak zrobi Dochodzenie. „Zbadamy, co spowodowało tę awarię i jak redundancja może odegrać rolę w zapobieganiu przyszłym awariom” – powiedział.

Republikański senator Ted Cruz nazwał porażkę „absolutnie nie do przyjęcia” i powiedział, że do września doprowadzi to do reform w ramach ponownej autoryzacji FAA.

System FAA przestał działać zaledwie kilka tygodni po awarii operacyjnej w Southwest, która pozostawiła tysiące ludzi unieruchomionych pod koniec zeszłego roku. Silna zimowa burza przed Bożym Narodzeniem w połączeniu z przestarzałą technologią przewoźnika z Teksasu doprowadziła do odwołania 16 000 lotów.

Agencja macierzysta FAA, DOT, skrytykowała niepowodzenia Southwest i naciskała na linię lotniczą, aby zrekompensowała pasażerom. Nie ma ustawowego wymogu, aby FAA rekompensowała pasażerom opóźnienia lotów spowodowane problemami z komputerem agencji.

FAA doświadczyła innego poważnego problemu komputerowego 2 stycznia, który doprowadził do znacznych opóźnień lotów na Florydę. Problem z działaniem systemu zwanego En Route Automation Modernization (ERAM) używanego do kontroli ruchu lotniczego skłonił FAA do wydania nakazu zatrzymania naziemnego, spowalniającego ruch na lotniska na Florydzie.

NOTAM to zawiadomienie zawierające informacje, które są istotne dla personelu związanego z operacjami lotniczymi, ale nie są znane z wystarczającym wyprzedzeniem, aby można je było opublikować w inny sposób. Zatrzymanie na ziemi to operacja kontroli ruchu lotniczego, która spowalnia lub zatrzymuje statek powietrzny na danym lotnisku.

Dane z Cirium pokazały, że w środę zaplanowano odlot 21 464 lotów z USA przewożących prawie 2,9 miliona pasażerów.

Rodney Allen był w drodze z Cincinnati do Puerto Rico na wakacje z przyjaciółmi, ale utknął w Newark.

„Gdy tylko wylądowaliśmy, pasażerowie na pokładzie powiedzieli, że samoloty zostały uziemione” – powiedział 25-letni przedsiębiorca. Nadal miał możliwość odprawy podczas lotu do Puerto Rico, ale jego przyjaciele otrzymali kredyty podróżne.

READ  Prokuratorzy z Arizony nie zgadzają się na ekstradycję podejrzanego o morderstwo w hotelu Soho do Nowego Jorku, co sugeruje, że prokurator z Manhattanu nie ma zaufania

Reportaż Doiny Siaku i Davida Shepherdsona z Waszyngtonu, Abhijita Ganapavarama z Bangalore, Jamiego Freeda z Sydney i Rajesha Kumara Singha z Chicago; Dodatkowe raporty Nathana Gomesa i Priyamvady C w Bangalore, Alison Lambert w Montrealu, Tainsola Oladipo w New Jersey, Sinead Carew w Nowym Jorku i Steve Holland w Waszyngtonie; Dodatkowe raporty Shailesha Kubera i Alexandra Smitha; Edytowanie przez Edmunda Blaira i N.

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *