UTTARKASHI, Indie, 16 listopada (Reuters) – W czwartek już piąty dzień ratownicy wznowili wysiłki, aby uratować 40 osób uwięzionych w zawalonym tunelu autostradowym w Indiach, postępując powoli, rozpoczynając przekopywanie się przez gruz skalny i błotnisty.
Urzędnicy mają nadzieję, że najnowocześniejsza maszyna wiertnicza sprowadzona z New Delhi przyspieszy działania ratownicze na miejscu w północnym stanie Uttarakhand.
Plan zakłada wywiercenie otworu na rurę, którą można będzie wykorzystać do doczołgania się w bezpieczne miejsce dla uwięzionych ludzi.
Urzędnicy podali, że do czwartkowego poranka wiercenie przeszło około 3 metrów (10 stóp) gruzu, a łącznie trzeba było przejść przez 60 metrów.
Maszyna będzie wiercić około 2–2,5 metra skały na godzinę, powiedział Ranjit Sinha, najwyższy stanowy urzędnik ds. zarządzania katastrofami.
Dwóch uwięzionych pracowników budowlanych zostało poddanych leczeniu z powodu nudności i bólów głowy, ponieważ przez piąty dzień przebywali na małej przestrzeni za gruzami – podali urzędnicy.
„Jest prąd, woda, wysyłamy żywność. Zastosowano nowy, mocniejszy i szybszy silnik” – powiedział dziennikarzom na miejscu zdarzenia wiceminister Unii ds. transportu drogowego i autostrad oraz emerytowany generał armii VK Singh.
„Naszym priorytetem jest uratowanie wszystkich. Morale osób uwięzionych w środku jest wysokie. Jesteśmy pewni, że uda nam się ich wydostać” – powiedział.
Singh powiedział, że indyjskie agencje zaangażowane w akcję ratunkową konsultowały się z ekspertami w Austrii, Norwegii i Tajlandii, ale nie podały żadnych szczegółów.
Na pytanie lokalnych mediów, czy Indie skonsultowały się z tajskimi ekspertami zaangażowanymi w ratowanie 12 chłopców uwięzionych w kompleksie jaskiń w 2018 r., premier stanu Uttarakhand, Pushkar Singh Thami, powiedział: „Skonsultowano się również z ekspertami technicznymi, którzy zajmowali się podobnymi sytuacjami za granicą . .”
Ambitny plan
Tunel o długości 4,5 km (3 mil) jest częścią drogi ekspresowej Sar Dham, jednego z najbardziej ambitnych projektów rządu premiera Narendry Modiego. Projekt o wartości 1,5 miliarda dolarów ma na celu połączenie czterech świętych miejsc hinduizmu drogami o długości 890 km (550 mil).
Od czasu zawalenia się tunelu uwięzieni ludzie otrzymują rurką żywność, wodę i tlen, a z ratownikami kontaktują się za pomocą krótkofalówek.
„Dwóm z nich, którzy skarżyli się na nudności i lekki ból głowy, podano leki przez rurkę i obecnie czują się dobrze” – powiedział Urban Yaduvanshi, funkcjonariusz lokalnej policji.
Lokalne media podały, że w pobliżu tunelu utworzono prowizoryczny szpital z sześcioma łóżkami, aby zapewnić mężczyznom wszelką pomoc medyczną, której mogą potrzebować po uratowaniu.
Służby nie podały, co było przyczyną zapadnięcia się tunelu, ale obszar ten jest narażony na osuwiska, trzęsienia ziemi i powodzie. Projekt autostrady spotkał się z krytyką ze strony ekologów, a część prac została wstrzymana w styczniu po zawaleniu się i uszkodzeniu setek domów na trasie.
Rząd centralny oświadczył, że przy projektowaniu zastosował techniki przyjazne dla środowiska, aby zapewnić bezpieczeństwo niestabilnych geologicznie odcinków.
Doniesienia: Saurabh Sharma, autorzy: YP Rajesh i Tanvi Mehta
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.