Disney i Reliance Industries ogłaszają megaporozumienie medialne w Indiach

Walt Disney Company ogłosił w środę utworzenie spółki joint venture z największym indyjskim konglomeratem Reliance Industries.

Głównym partnerem Disneya w transakcji będzie firma Reliance Industries, której właścicielem jest Mukesh Ambani, najbogatszy człowiek w Indiach. Dzięki kapitalizacji rynkowej wynoszącej 239 miliardów dolarów i prawom do niezwykle popularnych meczów krykieta indyjskiej Premier League, Reliance jest molochem na indyjskim krajobrazie medialnym.

Disney i Reliance miały już udział w rynku reklamy na poziomie około 40–45 procent i taki sam udział w transmisji strumieniowej, co dało im dużą przewagę nad rywalami, powiedział Karan Dourani, analityk ds. badań w Elara Capital.

„Doprowadzi to do lepszej rentowności zarówno telewizji, jak i transmisji strumieniowej, ponieważ spadną koszty treści” – dodał. Powiedział Dourani.

W ramach umowy Disney połączy swoje indyjskie oddziały z Viacom18, częścią Reliance Industries. Reliance i Viacom18 będą posiadać 63 procent nowego przedsięwzięcia Disneya 37 procent, instytucje – napisano w oświadczeniu. Reliance zapłaci 1,4 miliarda dolarów za skonsolidowanie swojej kontroli.

Prezes wspólnego przedsięwzięcia p. Żona Ambaniego, Nida M. Ambani tam będzie; Wiceprezesem zostanie Uday Shankar, były prezes Disney India.

„Reliance dogłębnie rozumie indyjski rynek i konsumentów” – powiedział dyrektor generalny Disneya Robert A. – oznajmił Iger w oświadczeniu. „Jesteśmy podekscytowani możliwościami, jakie oferuje to wspólne przedsięwzięcie w zakresie tworzenia długoterminowej wartości”.

Disney to jedna z największych firm na świecie, wyceniana na 200 miliardów dolarów; W Indiach jednak nie dorównywał krajowemu bohaterowi.

Disney po raz pierwszy przybył do Indii – kraju liczącego obecnie 1,4 miliarda potencjalnych konsumentów mediów – w 1993 r., aby znaleźć dystrybutora, który mógłby wyemitować część jego treści.

Wraz z rynkiem indyjskim ambicje Disneya wzrosły. W zeszłym roku firma księgowo-doradcza EY oszacowała, że ​​krajobraz medialny Indii będzie wart 30 miliardów dolarów w tym roku i 100 miliardów dolarów do roku 2030.

READ  Plotki handlowe Kyrie Irving: Nets chcą wygrywającego teraz gracza w potencjalnej transakcji, a nie tylko przyszłych aktywów, zgodnie z raportem

Przygody Disneya w Indiach osiągnęły szczyt w 2019 r., kiedy nabył 21st Century Fox od News Corporation należącej do rodziny Murdoch. Disney zdobył prawa do telewizji i transmisji strumieniowej meczów krykieta indyjskiej Premier League.

Potem nastąpiła duża liczba abonentów, ale dużym kosztem. W szczytowym okresie wywołanym pandemią Disney+ miał 162 miliony subskrybentów w Indiach, ale stracił prawie 500 milionów dolarów na śledzeniu widzów na całym świecie. Do lata 2022 r. jego globalna działalność była warta ponad 11 miliardów dolarów od przejęcia Foxa i uruchomienia Disney+.

Wtedy Disney wpadł w kłopoty. Reliance Industries nabyło prawa do krykieta w 2022 roku za prawie 3 miliardy dolarów. Podczas gdy Disney w krótkim czasie stracił 11,5 miliona abonentów w Indiach, w pozostałych częściach świata zyskał 800 000 nowych abonentów.

Jednak Disney nie zrezygnował z Indii.

„Indie to ważny rynek dla firmy i jeden z najszybciej rozwijających się rynków na świecie, dlatego zależy nam na zapewnieniu tam silnej obecności” – napisali w środę dyrektorzy Disneya w e-mailu do pracowników.

W roku 1958 p. Kiedy ojciec Ambani założył Reliance, był to głównie sklep handlujący włóknami poliestrowymi. Rozrosła się do branży petrochemicznej i obecnie prowadzi największą na świecie rafinerię ropy naftowej w porcie Jamnagar na zachodnim wybrzeżu Indii. Po drodze weszła na rynek telekomunikacyjny i inne firmy, a w 2016 roku uruchomiła Jio, tanią sieć komórkową, która wkrótce stała się trzecią co do wielkości na świecie.

JioCinema, część rosnącej rodziny obiektów Jio, ale stosunkowo niewielka platforma, gdy rozpoczęły się indyjskie wojny o streaming, prawdopodobnie stanie się nowym domem dla treści Disneya w Indiach. W pewnym momencie wydawało się, że wyłoni się inny pretendent, gdy japoński gigant medialny Sony próbował rozszerzyć swoją działalność w Indiach, kupując Zee Entertainment.

READ  Naomi Biden ma poślubić swojego narzeczonego w Białym Domu jeszcze w tym roku

Dzięki Zee, pierwszej prywatnej indyjskiej firmie zajmującej się telewizją kablową, Sony byłoby na tyle duże, aby podzielić rynek telewizyjny i cyfrowy pomiędzy Reliance i Disney. Jednak 22 stycznia Sony wycofało się z umowy z Zee, sfrustrowane naleganiami rodziny założycieli na utrzymanie kontroli.

Zerwanie Sony z Zee jeszcze bardziej skomplikowało sytuację Disneya. Po pierwsze, Zee nadal jest wdzięczny Disneyowi za licencję na krykieta. Poinformował Bloomberg Szacunkowa wartość indyjskiego oddziału Disneya spadła z 10 miliardów dolarów do 4,5 miliarda dolarów. Nieudana fuzja Sony ostatecznie doprowadziła do transakcji z panem Disneyem. Ambani okazało się to słodkie: jeśli krajobraz był definiowany przez dwóch gigantów, prawdopodobnie był zdominowany przez tylko jednego.

Będąc tak rozległym konglomeratem, Reliance ma przewagę w walce o dominację w mediach. Płatność bezpośrednia nie wymaga treści. Po włączeniu abonentów do działalności detalicznej, telekomunikacyjnej i kredytowej, koszt programów wydaje się niewielki w porównaniu ze skonsolidowanymi przychodami.

Brooksa Barnesa Dodano raporty z Los Angeles.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *