Sprzedaż Tesli wzrosła w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2023 r. po tym, jak producent samochodów obniżył ceny, a klienci pośpieszyli z korzystaniem z ulg podatkowych na pojazdy elektryczne – co będzie trudne do osiągnięcia w 2024 r.
Firma powiedział we wtorek W czwartym kwartale sprzedał 484 500 samochodów, w porównaniu do 435 000 w trzecim kwartale i 405 000 w czwartym kwartale 2022 roku. Przez cały rok Tesla sprzedała 1,8 miliona pojazdów. Dzięki tym zyskom Tesla jest na dobrej drodze do sprzedaży ponad dwóch milionów samochodów do 2024 r., wyprzedzając uznanych producentów samochodów, takich jak Mercedes-Benz i Renault.
Odbicie sprzedaży w czwartym kwartale powinno uspokoić obawy inwestorów o to, czy Tesli uda się utrzymać dominację na rynku pojazdów elektrycznych w obliczu rosnącej konkurencji ze strony tradycyjnych producentów samochodów.
W ubiegłym roku Tesla straciła udział w rynku na rzecz takich rywali, jak General Motors, Hyundai, Ford Motor i Volkswagen, wprowadzając na rynek więcej pojazdów elektrycznych. Tesla odpowiada za połowę samochodów elektrycznych sprzedawanych w USA. Do 2022 roku Tesla będzie miała dwie trzecie rynku.
Rivian, inny producent pojazdów elektrycznych, podał we wtorek, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy roku sprzedał prawie 14 000 pojazdów. Liczba ta znacznie wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale spadła o około 10 procent w porównaniu z trzecim kwartałem.
W Chinach, największym rynku samochodów elektrycznych, Tesla musi stawić czoła ostrej konkurencji ze strony BYD i innych chińskich producentów samochodów. W czwartym kwartale BYD sprzedało na całym świecie 526 000 w pełni elektrycznych samochodów, co przekroczyło liczbę Tesli, co było kamieniem milowym, na który liczyło wielu analityków motoryzacyjnych, biorąc pod uwagę szybki rozwój chińskiej firmy.
W Europie Volkswagen oraz jego oddziały Audi i Skoda sprzedają więcej pojazdów elektrycznych niż Tesla, chociaż Tesla Model Y pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem na kontynencie, jak wynika z danych opracowanych przez Schmidt Automotive Research.
W Stanach Zjednoczonych osoby zainteresowane zakupem samochodu elektrycznego miały silną motywację do odebrania dostawy do końca roku ze względu na nowe przepisy mające na celu wycięcie Chin z łańcucha dostaw.
Tesla ostrzegła na swojej stronie internetowej, że po 31 grudnia dwie tańsze wersje jej sedana Model 3 nie będą już kwalifikowały się do federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów. Samochody te mają akumulatory wyprodukowane w Chinach. Niemcy i niektóre kraje europejskie również wycofały dotacje dla nabywców pojazdów elektrycznych.
Aby utrzymać sprzedaż, Tesla obniżyła ceny, zamieszczając na swojej stronie internetowej Model 3 za mniej niż 30 000 dolarów, biorąc pod uwagę ulgi podatkowe. Pod koniec grudnia liczba tanich samochodów prezentowanych na stronie internetowej zmalała, co wskazywało, że strategia okazała się skuteczna. Jednak obniżki cen zmniejszyły zyski Tesli, które w trzecim kwartale spadły o 44 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Tesla powiedziała, że 24 stycznia ogłosi zyski za czwarty kwartał 2023 roku.
Chociaż w 2024 r. mniej Tesli będzie kwalifikować się do federalnych ulg podatkowych, firma jest w lepszej sytuacji niż większość jej konkurentów. Wszystkie wersje SUV-a Model Y, w tym wyczynowa wersja Modelu 3, która zawiera ulepszone koła i hamulce, będą kwalifikować się do dotacji. Strona internetowa rządu centralnego. Tesla produkuje akumulatory do tych samochodów w fabryce w Nevadzie obsługiwanej przez firmę Panasonic, co pozwala jej zaspokoić krajowe potrzeby produkcyjne.
Daje to Tesli znaczną przewagę nad rywalami takimi jak Ford, który stwierdził, że jego sportowo-użytkowy Mustang Mach-E nie będzie kwalifikował się do otrzymania kredytu w nowym roku.
Ford i inne firmy polegają na producentach w Chinach w zakresie kluczowych komponentów. Ford buduje fabryki akumulatorów w USA, ale ich produkcja rozpocznie się dopiero w 2025 roku.
General Motors produkuje akumulatory w nowej fabryce w Ohio, ale ma problemy z utrzymaniem pełnej wydajności fabryki. W grudniu GM poinformował, że początkowo tylko Chevrolet Bolt będzie kwalifikował się do punktów. Cadillac Lyric i elektryczny Chevrolet Blazer nie kwalifikują się już do konkursu.
GM zapowiedział, że dostosuje swój łańcuch dostaw w taki sposób, aby te i inne pojazdy, w tym elektryczne wersje pickupa Chevrolet Silverado i SUV Equinox, były kwalifikowalne na początku tego roku.
Tesla i inni producenci samochodów również mogliby skorzystać na niższych stopach procentowych w nowym roku. Inwestorzy obstawiają, że Rezerwa Federalna i inne banki centralne zaczną obniżać stopy procentowe w miarę obniżania się inflacji.
„Totalna praktyka zombie. Nieprzepraszający analityk. Webman. Typowy fanatyk piwa. Introwertyk. Pisarz”.