Umowa Forda z UAW może złagodzić konflikty pracownicze związane z przejściem na pojazdy elektryczne

Kiedy we wrześniu pracownicy branży motoryzacyjnej rozpoczęli strajk, dyrektorzy głównych amerykańskich producentów samochodów ostrzegli, że żądania związków zawodowych mogą znacząco osłabić ich zdolność do konkurowania w szybko zmieniającej się branży. Dyrektor naczelny Ford Motor powiedział, że firma być może będzie zmuszona do anulowania inwestycji w pojazdy elektryczne.

Przyszłość nie rysuje się w czarnych barwach teraz, gdy Ford i związek zawodowy United Automobile Workers osiągnęli wstępne porozumienie, które może służyć jako szablon do porozumień z firmami Ram, Jeep oraz producentami General Motors i Stellar. Chryslera.

Ceny Forda wzrosną zgodnie z warunkami nowej umowy, która obejmuje 25-procentową podwyżkę w ciągu czterech i pół roku, lepsze świadczenia emerytalne i inne postanowienia. Analitycy twierdzą jednak, że wzrosty te powinny być możliwe do opanowania. Stwierdzili, że kluczowe znaczenie dla perspektyw firmy ma to, jak innowacyjna i skuteczna jest ona w projektowaniu i produkcji samochodów oraz technologii, które mogą konkurować z ofertą Tesli, która dominują w najszybciej rozwijającej się linii pojazdów elektrycznych w branży motoryzacyjnej.

„Nie zgadzają się na nic, co zabija ich konkurencyjność” – powiedział Joshua Murray, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Vanderbilt. Nitka Bada, jak amerykańscy producenci samochodów stracili pozycję na rzecz japońskich i europejskich konkurentów. Transakcja może nawet pomóc Fordowi, powiedział, ponieważ czteroletni kontrakt gwarantuje, że w okresie przechodzenia na pojazdy elektryczne nie będzie sporów pracowniczych.

„Nie angażują się w konflikty pracownicze, gdy mają do czynienia z” zmianami technologicznymi, Mr. powiedział Murray.

Oczekuje się, że około 17 000 strajkujących pracowników Forda z łącznej liczby 57 000 pracowników UAW w firmie wkrótce zacznie wracać do fabryk. Wayne w stanie Michigan, po drugiej stronie ulicy od fabryki Forda, jednej z pierwszych trzech fabryk zaatakowanych przez UAW. W komórce UAW 900 w , pracownicy pozbyli się znaków, drewna opałowego i wody butelkowanej zgromadzonych na potrzeby pikiet.

READ  Renan Ferreira nokautuje Ryana Badera, otwierając drogę do walki Francisa Ngannou

„To najlepsza umowa, jaką kiedykolwiek widziałem w ciągu 30 lat mojej pracy w Fordzie” – powiedział Robert Carter, lat 49, który współpracuje z inżynierami konfigurującymi stanowiska robocze na linii montażowej. Powiedział, że największy wpływ nowej umowy odczują młodsi pracownicy zarabiający poniżej najwyższej płacy wynoszącej 32 dolarów za godzinę; W ciągu najbliższych czterech i pół roku ich płace wzrosną do ponad 40 dolarów za godzinę.

„W przypadku niektórych pensje są prawie dwukrotnie wyższe” – powiedział. – Jak możesz mówić, że nie jest duży?

Pomimo dużych podwyżek płac Wall Street wydawała się optymistyczna, że ​​Ford poradzi sobie z obciążeniem finansowym. Akcje producenta samochodów niewiele się zmieniły w czwartkowe popołudnie, co oznacza, że ​​inwestorzy uznali umowę pracowniczą za spełniającą oczekiwania. Analitycy z Barclays oszacowali, że podwyżki płac, zwiększone świadczenia emerytalne i inne działania będą kosztować od 1 miliarda do 2 miliardów dolarów rocznie do końca czteroletniego kontraktu, czyli 1 procent sprzedaży.

Niektórzy analitycy byli bardziej pesymistyczni, twierdząc, że cena Forda może być znacznie niekorzystna, co skłoniło firmę do przeniesienia większej produkcji do Meksyku.

„To stanowi barierę na bardzo konkurencyjnym rynku” – powiedział Jonathan Smoak, główny ekonomista Cox Automotive. „To z pewnością kompromis, który w przyszłości albo zmniejszy wydajność Forda, albo zmusi go do rozważenia alternatyw”.

Podczas spornych negocjacji Ford skarżył się, że duża podwyżka wynagrodzeń pracowników jeszcze bardziej wypchnie Teslę na rynek pojazdów elektrycznych. Sprzedaż dwóch głównych modeli Forda zasilanych akumulatorowo, ciężarówki F-150 Lightning i SUV-a Mustang Mach-E, rozczarowała w tym roku, a firma niedawno ograniczyła plany zwiększenia produkcji Lightninga.

Jednak Tesla i inni producenci samochodów, tacy jak Toyota, Hyundai, Nissan i Honda, których fabryki nie mają związków zawodowych w USA, stoją obecnie przed presją, aby podnieść płace i utracić wszelką przewagę kosztową, jaką mogli posiadać.

READ  Proces Trumpa zostaje wznowiony z pogardliwym wyrokiem i większą liczbą zeznań

UAW ogłosił zamiar podjęcia próby zorganizowania tych fabryk. Porozumienie płacowe z Fordem stanowi największą podwyżkę wynagrodzeń, jaką związek uzyskał od dziesięcioleci i będzie potężną reklamą rokowań zbiorowych.

„Dobrze, że Elon Musk się temu przygląda” – powiedziała Madeline Janis, dyrektor wykonawcza Jobs to Move America, grupy wsparcia blisko powiązanej ze zorganizowanymi związkami zawodowymi. „Hyundai i Toyota dobrze by zrobiły, gdyby to zobaczyły. To nowa era, w której pracownicy powstają.

Tesla, firma prowadzona przez pana Muska, oraz inni producenci samochodów, tacy jak BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen, którzy nie zatrudniają pracowników uzwiązkowionych w USA, mogą zdecydować się na zaoferowanie zaliczki, aby uniknąć organizatorów związkowych.

„Jedną ze strategii zapobiegania tworzeniu się związków zawodowych jest podnoszenie płac” – stwierdziła Rebecca Collins Biorąc pod uwagę, profesor nadzwyczajny studiów pracy i stosunków pracy na Uniwersytecie Rutgers.

Zdolność Forda, GM i Stellandis do wytwarzania innowacyjnych produktów będzie decydującym czynnikiem na rynku pojazdów elektrycznych, stwierdziła pani Give i inni. Za to odpowiada kierownictwo, a nie pracownicy linii montażowej.

„Jest oczywiste, że te firmy mają nad czym pracować na rynku pojazdów elektrycznych” – stwierdziła Give. „W tym porozumieniu nie ma nic, co stwarzałoby sankcje”.

Oprócz 25-procentowej podwyżki płac, umowa zapewnia pracownikom Forda stawkę godzinową dostosowaną do kosztów utrzymania, znaczne korzyści w zakresie emerytur i bezpieczeństwa pracy, a także prawo do strajku w związku z zamykaniem fabryk. Związek początkowo domagał się podwyżki płac o 40 procent.

Ford nie określił jeszcze dat ponownego uruchomienia fabryk zamkniętych w wyniku strajku. Firma wcześniej informowała, że ​​osiągnięcie pełnej produkcji może zająć do czterech tygodni. Ford potrzebuje około 600 dostawców, aby wznowić produkcję i dostawy części.

„Przywrócenie fabryki do stanu używalności jest o wiele trudniejsze niż jej likwidacja” – powiedział w tym miesiącu Bryce Currie, wiceprezes ds. produkcji w firmie Ford na Amerykę.

READ  Baker ubolewa nad brakiem czarnoskórych graczy urodzonych w Ameryce w World Series

Pracownicy fabryki Wayne, która produkuje pick-upy Ranger i samochody typu SUV Bronco, nie otrzymali w czwartek zamówień na powrót do pracy, ale oczekiwano, że wrócą na linię montażową w przyszłym tygodniu.

Walter Robinson (57 l.) pracuje w fabryce w Wayne od 34 lat i spodziewa się, że po wygaśnięciu nowego kontraktu przejdzie na emeryturę. Powiedział jednak, że trójka jego dzieci pracuje w Fordzie i odniesie duże korzyści z nowych przepisów.

„Moja córka pracuje tu dopiero od dwóch lat i upłynie wiele lat, zanim otrzyma wyższą pensję” – powiedział. „To jej bardzo pomoże. To zmieni ich życie na lepsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *