Najnowsze wiadomości o wojnie rosyjsko-ukraińskiej: aktualizacje na żywo

dług…Nicole Tung dla The New York Times

BRUKSELA — Jest tak wiele ruchomych elementów umowy zbożowej osiągniętej przez Rosję i Ukrainę, że urzędnicy uważają, że jest to nawet możliwe do połowy czerwca, przynajmniej w czasie, gdy wojna trwa, a zaufanie między stronami jest tak niskie.

Co warto wiedzieć o problemie zboża i jak go teraz rozwiązać.

Dlaczego ukraińskie zboże utknęło w kraju?

Po tym, jak Rosja najechała Ukrainę 24 lutego, stacjonowała okręty wojenne u ukraińskiego wybrzeża Morza Czarnego. Ukraina zaminowała te wody, aby zapobiec atakowi rosyjskiej marynarki wojennej. Oznacza to, że porty wykorzystywane do eksportu ukraińskiego zboża zostały zablokowane dla żeglugi handlowej. Rosja splądrowała również spichlerze, wycinając pola zboża i niszcząc magazyny zboża, aby nie można było ich zebrać.

dług…Tyler Hicks/The New York Times

Jak działa operacja?

Ukraińscy kapitanowie będą rozładowywać załadowane zbożem statki z portów Odessy, Jużnego i Czarnomorska.

Wspólne centrum dowodzenia z urzędnikami z Ukrainy, Rosji, Turcji i ONZ będzie natychmiast monitorować każdy ruch flotylli w Stambule.




Uwaga: Strzałka wskazuje ogólny kierunek jazdy; To nie jest reprezentacja

Właściwa ścieżka. Źródło: Europejskie i inne organy rządowe

Uwaga: Strzałka wskazuje ogólny kierunek jazdy; To nie jest reprezentacja

Właściwa ścieżka. Źródło: Europejskie i inne organy rządowe


READ  Harris odwiedza pole bitwy w Wisconsin podczas pierwszego wiecu kampanii

Statki wpływają na wody tureckie, są kontrolowane przez wspólny zespół urzędników tureckich, ONZ, ukraińskich i rosyjskich, następnie dostarczają swój ładunek do miejsc na całym świecie, po czym wracają na Ukrainę na kolejną inspekcję przez wspólny zespół.

Umowa określa, że ​​podstawowym obowiązkiem zespołu inspekcyjnego jest kontrola „nieuprawnionego ładunku i personelu na statkach wchodzących lub wychodzących z portów ukraińskich”. Rosyjskie żądanie jest takie, aby powracające statki nie przewoziły broni na Ukrainę.

Strony postanawiają, że statki i obiekty portowe wykorzystywane do ich działalności będą chronione przed działaniami wojennymi.

Oczekuje się, że ruch przyspieszy wysyłkę pięciu milionów ton zboża miesięcznie. W tym tempie, biorąc pod uwagę, że już 2,5 mln ton jest już transportowanych drogą lądową i rzeczną do sojuszników Ukrainy, zapas blisko 20 mln ton powinien zostać skompletowany w ciągu trzech do czterech miesięcy. Pozwoli to zwolnić miejsce w magazynach na nowe zbiory, które już trwają na Ukrainie.

Jakie są zagrożenia?

Nie wynegocjowano szerokiego zawieszenia broni, więc statki przepłynęły przez strefę wojny. Ataki w pobliżu statków lub portów, z których korzystają, mogą zniweczyć traktat. Innym ryzykiem jest nadużycie zaufania lub niezgoda między inspektorami a współdowódcami.

Rolą ONZ i Turcji jest pośredniczenie w takich różnicach na miejscu oraz monitorowanie i wdrażanie porozumienia. Umowa jest ważna przez 120 dni i zostanie przedłużona, podała ONZ.

dług…Sergei Popok/Agence France-Presse – Getty Images

Czy natychmiast rozwiąże problem głodu na świecie i niższe ceny żywności?

Nie. Globalny głód to uporczywy problem spowodowany słabą dystrybucją i manipulacją cenami żywności, który z roku na rok dotyka części świata. Często jest to spotęgowane konfliktami i dotknięte zmianami klimatycznymi. Wojna na Ukrainie, która produkuje większość światowej pszenicy, obciążyła sieci dostaw zboża, podnosząc ceny i podsycając głód.

READ  Ameryka unika recesji. Co może pójść źle?

Urzędnicy twierdzą, że umowa pozwoli Somalii zwiększyć dostawy pszenicy w ciągu kilku tygodni, uniknąć całkowitego głodu i doprowadzić do stopniowego spadku światowych cen zbóż. Jednak biorąc pod uwagę kruchość umowy, rynki zbóż raczej nie powrócą do normy w najbliższym czasie.

Co to oznacza dla Rosji?

Rosja jest też znaczącym eksporterem zbóż i nawozów, a porozumienie powinno ułatwić sprzedaż tych produktów na rynku światowym.

Kreml wielokrotnie powtarzał, że nie może eksportować swoich akcji z powodu sankcji nałożonych przez USA i UE.

Środki w rzeczywistości nie mają wpływu na te towary, ale prywatne firmy żeglugowe, ubezpieczyciele, banki i inne firmy niechętnie pomagają eksportować zboże i nawozy do Rosji, obawiając się, że mogą spotkać się z sankcjami lub że prowadzenie interesów z Rosją może zaszkodzić ich reputacji. .

Uspokajająco, Unia Europejska w dniu 21 lipca wydała prawne wyjaśnienie swoich zakazów, mówiąc, że różne banki i inne firmy zajmujące się handlem zbożem w rzeczywistości nie zostały zakazane.

Uzbrojony w podobne zobowiązania ze Stanów Zjednoczonych, negocjował z sektorem prywatnym, a Organizacja Narodów Zjednoczonych stwierdziła, że ​​będzie musiała przyspieszyć tempo od Rosji – zwłaszcza rosyjskiego portu Noworosyjsk.

Korekta:

22 lipca 2022 r

Wcześniejsza wersja tego artykułu błędnie opisywała proces, w którym Ukraina i Rosja zgodziły się na statki z zbożem. Statki zawiozą swój ładunek w różne miejsca przeznaczenia i wrócą do ukraińskich portów przed zatrzymaniem się na inspekcję w Turcji. Ich ładunek nie musi być rozładowywany w Turcji, aby został przewieziony do miejsca przeznaczenia innymi statkami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *