www.autotransport.plZintegrowane Centrum Komunikacyjne
Transport drogowy

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne

Powstanie w Lublinie kosztem ponad 200 mln zł

15 marca 2019 r.   |  Krzysztof Stankiewicz

Coraz bliżej jest już do rozpoczęcia budowy nowego, wielkiego dworca autobusowego w Lublinie, z którego odjeżdżać mają wszystkie autobusy dalekobieżne, a także te obsługujące komunikację regionalną i podmiejską. Ta ostatnia, zgodnie z najnowszymi planami rządu, ma się w najbliższym czasie dynamicznie rozwijać.


Nowy dworzec autobusowy w Lublinie powstanie na wolnym placu naprzeciwko istniejącego już dworca PKP tworząc razem Zintegrowane Centrum Komunikacyjne   |   Fot. Wizualizacja: lublin.eu

O potrzebie wykonania nowego, metropolitarnego dworca autobusowego mówiło się w Lublinie od kilku lat, ale dopiero teraz o jego budowie wiadomo już prawie wszystko. Mało tego. W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się ogłoszenie o planowanym wielkim przetargu na realizację tej inwestycji. Zdaniem Marzeny Szczepańskiej, dyrektora Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miasta Lublin, ma to „zainteresować firmy budowlane i dać im możliwość dobrego przygotowania się do przetargu, który ogłoszony ma być jesienią tego roku”.

Nowy dworzec powstanie w sąsiedztwie istniejącego już dworca kolejowego i ma kosztować ponad 200 mln zł, z udziałem funduszy z Unii Europejskiej. Będzie to najkosztowniejsza lubelska inwestycja w ciągu najbliższych lat.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, bo taką właśnie nazwę ma cała inwestycja, powstanie na placu u zbiegu ulic: Dworcowej i Gazowej, położonym naprzeciwko dworca PKP, dziś właściwie wolnym od zabudowy. Na placu tym o powierzchni ponad 2,5 ha powstać ma w ramach inwestycji 40 stanowisk do odprawy autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej, oraz dodatkowe podwójne stanowisko do wysiadania, a także plac manewrowy dla autobusów. Obok znajdą się przystanki dla komunikacji miejskiej, a w podziemiach będzie parking na ponad 200 samochodów.

Powstanie też dwukondygnacyjny budynek dworcowy o łącznej powierzchni użytkowej 1,8 tys. m2 z poczekalniami dla 250–300 podróżnych. Całość ma być ekologiczna, bowiem dach dworca, z trawnikami krzewami i drzewkami, ma pełnić także rolę tarasu wypoczynkowo-widokowego. Zmiany będą dotyczyły całego rejonu ulic: 1-go Maja, Dworcowej, Gazowej, Krochmalnej, Młyńskiej i Pocztowej.

Przeobrażenie ma przejść cała przestrzeń między planowanym Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym a dworcem PKP. Plac Dworcowy, gdzie obecnie praktycznie całą przestrzeń wypełniają parkingi, place postojowe i manewrowe dla pojazdów drogowych, zmieni się w miejsce publiczne przeznaczone wyłącznie dla pieszych. Ma tam być sporo zieleni. W odpowiedzi na postulaty składane podczas konsultacji społecznych, władze miasta będą dążyły także do budowy tunelu łączącego miejsce centrum komunikacyjnego z tunelem PKP

Inwestorzy z Urzędu Miasta przewidują, że wszystkie prace projektowe związane z budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego zakończone zostaną wkrótce. Jesienią odbędzie się natomiast przetarg na wyłonienie wykonawcy robót, który zajmie się budową dworca oraz nowego układu komunikacyjnego wokół niego, a same prace rozpoczną się wiosną przyszłego roku.

Nowy dworzec ma zastąpić stary, mocno wysłużony, i obecnie zbyt mały w stosunku do potrzeb, zlokalizowany w centrum miasta, a właściwie w najbliższym sąsiedztwie zabytkowego Starego Miasta. Tereny te należą do Spółki Lubelskie Dworce podległej wojewódzkim władzom samorządowym.

Po wyprowadzeniu stąd starego dworca autobusowego, także to miejsce ma się zmienić nie do poznania. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, mogą tu powstać nowe hotele, restauracje, biurowce i lokale handlowo-usługowe. Nowe budynki będą mogły mieć wysokość od dwóch do pięciu kondygnacji. Sam budynek obecnego dworca ma być rozebrany, ewentualnie gruntownie przebudowany.


Fot. Wizualizacja: lublin.eu
W ostatnim wydaniu PGT 23-25/2019 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl