www.autotransport.plZakończenie budowy Drogowej Trasy Średnicowej
Zakończenie budowy Drogowej Trasy Średnicowej
Ale jest już nowy pomysł
19 stycznia 2016 r.   |  Janusz Mincewicz

Po 36 latach, z kilkuletnią przerwą, zakończyła się budowa 33-kilometrowej Drogowej Trasy Średnicowej, która "przecina" Śląsk ze wschodu na zachód, łącząc Katowice z Gliwicami, przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze.


Rondo w Katowicach / Fot. Janusz Mincewicz

Prace na ostatnim odcinku DTŚ–ki, która przebiega przez najbardziej zurbanizowane tereny w Polsce, zakończyły się w grudniu zeszłego roku w Gliwicach. Teraz trwa odbiór robót na ostatnim odcinku średnicówki i rozliczanie inwestycji. Na wiosnę ostatni odcinek DTŚ –ki zostanie oddany do ruchu.

493 metrowy tunel. Zakończony ostatni odcinek DTŚ, nazwany roboczo G2, liczy 5,6 km i przebiega od ul. Kujawskiej przez centrum Gliwic do węzła DK 88 z ul. Portową. W centrum miasta powstał długi na 493 metrów tunel. Nad nim wybudowano miejsca parkingowe i skwer. Na ostatnim odcinku DTŚ wybudowano łącznie 14 różnych obiektów inżynierskich: wiaduktów, mostów oraz kładek technologicznych. Ale budowa Drogowej Trasy Średnicowej na ostatnim fragmencie w Gliwicach nie obyła się bez problemów. W 2014 r. zabrakło pieniędzy na budowę ostatniego odcinka.

Dodatkowe 460 mln zł. By rozwiązać sprawy finansowe na zakończenie budowy ostatniego odcinka pieniądze przeniesiono z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego, którym zarządza marszałek województwa  do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym pieczę ma resort transportu. Ta operacja zapewniła dodatkowe 460 mln zł na budowę ostatniego odcinka DTŚ w Gliwicach. Ustalono też, że Gliwice staną się beneficjentem tych pieniędzy, a za inwestycję wspólnie będą odpowiadać marszałek i miasto. Budowa DTŚ rozpoczęła się w 1979 roku. Prace szybko jednak przerwano i przez parę lat na terenie wyznaczonej trasy nic się nie działo. Roboty wznowiono dopiero w 1986 roku. Dziś cała trasa ma 33 kilometry długości i łączy Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Ale jest duża szansa, że budowa DTŚ- ki będzie kontynuowana na wschód od Katowic.

Wschodnia DTŚ za 900 mln zł ? Już w sprawie przebiegu wschodniej DTŚ-ki porozumieli się prezydenci  Katowic, Mysłowic, Sosnowca i Jaworzna. Budowa DTŚ Wschód będzie podzielona. W pierwszy jej odcinek poprowadzi od węzła Wilhelmina do Mysłowic i ma biec najpierw ul. Bagienną, a potem częściowo ul. Obrzeżną Zachodnią, aż do węzła Jęzor, gdzie połączy się z drogami nr 79 i S1 przy granicy Jaworzna i Sosnowca. Koszt tego odcinka wynieść około 300 mln zł. Drugi etap ma biec z Mysłowic do węzła Bór na trasie S1 i ma kosztować około 600 mln zł.



« powrót
W ostatnim wydaniu PGT 44-45/2018 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Auto Transport - Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Marconich 3/7, 02-954 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus