www.autotransport.plWodorowe ogniwa paliwowe
Wodorowe ogniwa paliwowe
Toyota rozpoczęła sprzedaż autobusu SORA
26 kwietnia 2018 r.   |  JK

W Japonii trafił do sprzedaży miejski autobus elektryczny zasilany przez ogniwa paliwowe - innymi słowy elektryk na wodór.


Sora ma nietypowy, stereoskopowy kształt / Fot. Toyota

Nowy model Toyoty nazywa się SORA od angielskich słów: sky, ocean, river i air (czyli niebo, ocean, rzeka, powietrze), opisujących obieg wody w przyrodzie. Przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi, które mają się odbyć już za dwa lata w Tokio, koncern przewiduje pojawienie się ponad 100 takich autobusów na ulicach japońskich miast.

Globalnie. W ubiegłym roku Toyota rozpoczęła globalną inicjatywę „Start Your Impossible”, której celem jest zmiana charakteru działalności firmy z producenta samochodów na dostawcę usług mobilności, a w tym roku koncern ogłosił, że zamierza do końca roku wycofać się z produkcji osobówek na olej napędowy. Ekologia pełną parą.

Jak możemy przeczytać w oficjalnych materiałach: Toyota zamierza przyczynić się do poprawy funkcjonowania społeczności i jakości życia ludzi, tworząc bardziej egalitarny i zrównoważony model społeczeństwa, w którym każdy może się zmierzyć z tym, co wydaje się dla niego niemożliwe.

Od osobówki do autobusu. Sora została wyposażona w napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS) - przyjazny dla środowiska, mogący służyć za awaryjne źródło energii elektrycznej. Napęd został przygotowany dla osobowej Toyoty Mirai, sedana średniej wielkości z silnikiem elektrycznym, a teraz zaadaptowano go do znacznie większego pojazdu. Mirai nie emituje dwutlenku węgla ani żadnych spalin, jest przy tym cichy i generuje minimalny poziom wibracji.

Model Sora można wyposażyć w zewnętrzne urządzenie wyjściowe o maksymalnej mocy 9 kW. Dzięki temu autobusy na wodór mogą stać się elementem miejskiego systemu awaryjnego zaopatrzenia w prąd w sytuacjach kryzysowych. Jeden taki pojazd może dostarczyć nawet do 235 kWh energii.

Komfort i bezpieczeństwo. W nowym modelu autobusu Toyota zastosowała po raz pierwszy w Japonii niektóre rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Siedzenia automatycznie składają się po zwolnieniu przez pasażera, ułatwiając korzystanie z autobusu osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom prowadzącym wózki dziecięce. Kierowca ma do dyspozycji system ośmiu kamer o wysokiej rozdzielczości we wnętrzu i na zewnątrz autobusu, służących do wykrywania pieszych i rowerzystów w otoczeniu pojazdu.

System kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu nabieraniu prędkości, zapewniając płynną jazdę. Autobus jest napędzany silnikiem elektrycznym bez pośrednictwa skrzyni biegów, co dodatkowo redukuje szarpnięcia w porównaniu do konwencjonalnych autobusów spalinowych.



« powrót
W ostatnim wydaniu PGT 25-26/2018 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Auto Transport - Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Marconich 3/7, 02-954 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus