www.autotransport.plTransport przyszłości według Daimlera
Transport przyszłości według Daimlera
Autonomiczny konwój
12 kwietnia 2016 r.   |  Andrzej Uznański

Koncern Daimler zaprosił 21 III do Düsseldorfu ponad 300 dziennikarzy z 36 krajów by przedstawić kolejny etap rozwoju koncepcji ciężarówki przyszłości zwanej autonomiczną, czyli pojazdu jadącego bez kierowcy, za którego poruszanie się w ruchu ma odpowiadać Highway Pilot. Ciężarówka Mercedes-Benz Actros, która ma wejść do seryjnej produkcji w 2025 r., została zaprezentowana latem 2014 r. Obecnie pokazano jazdę trzech ciężarówek poruszających się w konwoju po autostradzie A52 na obrzeżach Düsseldorfu.


Jeden z uczestników konwoju / Fot. Andrzej Uznańśki

Prezentację zainaugurowało wystąpienie dr Wolfganga Bernharda, członka zarządu Daimler AG, który powiedział m.in., iż połączenie ciężarówki z internetem sprawi, że stanie się ona głównym łącznikiem informacji w sieci logistycznej, wiążącej wszystkie jej elementy: kierowców, planistów, operatorów flotowych, producentów towarów, ubezpieczycieli i władze. Uzyskają oni informacje w czasie rzeczywistym o stanie technicznym pojazdu, ruchu, pogodzie, parkingach, warsztatach, usługach hotelarskich itp. W przyszłości będzie możliwe także zmniejszenie czasu załadunku, ograniczenie zużycia dokumentów papierowych, unikanie korków itp.

Interesujący był wykład prof. Jeremiego Rifkina, kontrowersyjnego amerykańskiego socjologa, ekonomisty, futurologa i publicysty, który stwierdził m.in.: Dzisiaj Daimler tworzy podstawy trzeciej rewolucji przemysłowej. W epoce „internetu rzeczy” wszystkie narzędzia i maszyny zostaną wyposażone w czujniki, które bez przerwy będą dostarczać świeże informacje. To spowoduje fundamentalną zmianę prowadzenia biznesu. „Internet rzeczy” stworzy nowe warunki egzystencji.

Kontynuacją zastosowania w ruchu autostradowym autonomicznego Actrosa z systemem Highway Pilot jest Highway Pilot Connect. Łączność odgrywa tu kluczową rolę. Połączenie dwóch lub większej liczby ciężarówek umożliwia jazdę w kolumnie z najmniejszym bezpiecznym dystansem 15 m przy tej samej prędkości. Bliska odległość pomiędzy pojazdami pozwala ograniczyć opór powietrza, a tym samym znacznie obniżyć zużycie paliwa i poziom emisji spalin - średnio dla wszystkich samochodów w kolumnie nawet o 7%. Highway Pilot Connect może łączyć w kolumnę kilka zestawów ciągnika z naczepą. Ciężarówki mogą np. opuszczać pas ruchu, po którym porusza się kolumna, a później na niego wracać.

Łączność sprawia, że wszystkie pojazdy natychmiast reagują na nieprzewidziane okoliczności np. jeśli jedna z ciężarówek musi zahamować, wszystkie jadące za nią automatycznie uczynią to samo. Czas reakcji wynosi zaledwie 0,1 sek., kierowca uczyniłby to w 1,4 sek.

Technologia zapewnia wszystkim kierowcom stały dostęp do informacji na temat sytuacji całej kolumny na drodze (np. kamera czołowego pojazdu śledzi warunki przed nią i przekazuje obraz do monitorów na pokładzie kolejnych ciężarówek). Wszyscy członkowie konwoju mogą przez cały czas monitorować swoje pozycje w obrębie kolumny.



« powrót
W ostatnim wydaniu PGT 44-45/2018 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Auto Transport - Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Marconich 3/7, 02-954 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus