www.autotransport.plKoncepcyjna, inteligentna opona dla przyszłych flot miejskich
Koncepcyjna, inteligentna opona dla przyszłych flot miejskich
24 marca 2017 r.   |  AS

Koncepcyjna opona Goodyear IntelliGrip Urban zapewni większe bezpieczeństwo i efektywność energetyczną, oferując rozwiązania dla miejskich flot autonomicznych pojazdów elektrycznych przyszłej generacji.


Goodyear IntelliGrip Urban / Fot. Goodyear

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie, Goodyear przedstawił jak może wyglądać opona w niedalekiej przyszłości. IntelliGrip Urban to koncepcyjna opona zaprojektowana dla przyszłych generacji autonomicznych pojazdów elektrycznych, które będą używane na zasadach współdzielenia na obszarach miejskich.

Transport na żądanie lub ride-sharing jako alternatywa dla taksówek, wypożyczalni samochodów czy samodzielnego prowadzenia nie jest już tylko wyborem pokolenia milenium. Wygoda związana z szybkością i powszechnością dostępu oraz łatwością dokonywania płatności jest atrakcyjna dla całego przekroju demograficznego i wprowadza współdzielenie środków transportu do głównego nurtu społecznej świadomości. Miejski sposób życia stanowi idealne środowisko dla wdrażania tego rodzaju rozwiązań.

Mając na uwadze przede wszystkim pojazdy tworzone z myślą o przyszłych obszarach miejskich, przy projektowaniu opony IntelliGrip Urban skupiliśmy się na tych właściwościach technicznych, które maksymalizują okres eksploatacji i wydajności energetycznej. To właśnie te cechy są kluczowe dla dostawców ‘Mobilności jako Usługi’, którzy chcą oferować klientom większą wygodę transportu - powiedział Jean-Claude Kihn, prezes Goodyear w regionie EMEA.

Inteligencja. Goodyear IntelliGrip Urban z zaawansowaną technologią wbudowanych czujników (Sensor-in-Tire) jest inteligentną oponą, której konstrukcja wspiera działanie autonomicznych układów kontroli pojazdu i zwiększa bezpieczeństwo pasażerów. Koncepcyjna opona rozpoznaje również warunki drogowe i pogodowe.

Zebrane dane są przesyłane bezpośrednio do systemu komputerowego pojazdu, umożliwiając optymalizację prędkości, hamowania, prowadzenia i stabilizacji.

Przyszłe floty pojazdów autonomicznych będą funkcjonować w złożonym otoczeniu, współistniejąc z innymi pojazdami, kierowcami i pieszymi oraz korzystając z danych ze wszystkich elementów kształtującego się Internetu Rzeczy. Opony takie jak Goodyear IntelliGrip Urban mogą odegrać kluczową rolę w tym rozwijającym się ekosystemie.

Dodatkową korzyścią dla operatorów flot będą opony o wysokim i wąskim (Tall and Narrow) kształcie, które zmniejszają opory toczenia, co zwiększa wydajność energetyczną i zasięg pojazdów elektrycznych w miejskim środowisku. Technologia czujników wbudowanych w opony IntelliGrip Urban pozwala operatorom precyzyjnie identyfikować i zapobiegać problemom związanym z ogumieniem jeszcze przed ich wystąpieniem.

Najważniejsze cechy i zalety. IntelliGrip Urban mogłaby umożliwić flotom monitorowanie pojazdów i opon w czasie rzeczywistym, co zapewniłoby przewagę konkurencyjną, pomagając jednocześnie zwiększać rentowność dzięki wsparciu następujących właściwości:

  • Technologia czujników w oponie (Sensor-in-Tire) pomaga pojazdom autonomicznym lepiej rozpoznawać warunki drogowe, wspierając i zwiększając poczucie bezpieczeństwa pasażerów. Cała flota może korzystać z wymiany informacji między oponą, a pojazdem za pośrednictwem chmury.

  • Aktywna konserwacja umożliwia operatorom flot precyzyjną identyfikację i rozwiązywanie potencjalnych problemów związanych z ogumieniem i bezpieczeństwem, zanim dojdzie do awarii. Proste w obsłudze, przyjazne dla użytkownika rozwiązanie maksymalizujące sprawność opony i planujące aktywną konserwację pomaga obniżać całkowite koszty działalności operacyjnej i wydłuża okresy międzyawaryjne, efektywność oraz wartości związane ze zrównoważonym rozwojem floty.

  • Wysoka i wąska budowa opony zmniejsza opory toczenia, co zwiększa efektywność energetyczną i zasięg flot pojazdów elektrycznych w środowisku miejskim. Kształt opony koncepcyjnej zwiększa również odporność na aquaplaning, co umożliwiło projektantom Goodyeara zmniejszenie liczby rowków w oponie, a co za tym idzie wydłużyło przebiegi i ograniczyło poziom hałasu.

[ Goodyear ]



« powrót
W ostatnim wydaniu PGT 47-48/2018 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Auto Transport - Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Marconich 3/7, 02-954 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus