www.autotransport.plElektryczna ciężarówka do dystrybucji
Elektryczna ciężarówka do dystrybucji
Debiut w tym roku
15 marca 2017 r.   |  Andrzej Uznański

Centrala koncernu Mercedes-Benz Trucks w Stuttgarcie podała, że wprowadzi w tym roku na rynek w małej serii pierwszy na świecie w pełni elektryczny, ciężki samochód ciężarowy do transportu dystrybucyjnego.


Mercedes Urban eTruck / Fot. Daimler

Po prezentacji Urban eTruck o dopuszczalnej masie całkowitej 25 t i zasięgu do 200 km na targach IAA 2016 we Frankfurcie, pierwsze pojazdy trafią w ręce klientów w celach testowych. Jak poinformował Stefan Buchner, szef Mercedes-Benz Trucks, są prowadzone rozmowy z ok. 20 potencjalnymi klientami z branży logistycznej i firm zajmujących się transportem artykułów spożywczych i przewozem odpadów komunalnych. Koncern chce do roku 2020 być w pełni gotowym do uruchomienia produkcji wielkoseryjnej.

Najpierw Niemcy. Zero emisji, cisza i ładowność na poziomie 12,8 t to cechy elektrycznej ciężarówki. W niewielkiej, dwucyfrowej liczbie trafią do klientów w Niemczech, a później również w Europie. Tam będą testowane w realnych warunków eksploatacyjnych, zgodnie z oczekiwaniami klientów będzie badana optymalizacja koncepcji pojazdu. Przetestowana zostanie m.in. eksploatacja w trybie zmianowym, czasy ładowania, a także zarządzanie mocą akumulatora i zasięgiem.

Aby odwzorować różne warunki eksploatacyjne, 18- i 25-tonowe ciężarówki otrzymają zabudowę chłodniczą bądź furgonową, a także skrzynię ładunkową. Pojazdy wraz ze specjalną stacją ładowania, uwzględniającą zwiększone wymagania samochodu ciężarowego, przekazywane będą klientom do eksploatacji na dwanaście miesięcy i w tym czasie zostaną poddane nadzorowi przez dział jazd próbnych Mercedes-Benz Trucks.

Ofensywa e-mobilności. Urban eTruck jest częścią większej oferty pojazdów elektrycznych w grupie Daimler Trucks. W roku 2017 do globalnej eksploatacji testowej w małej serii wejdzie również lekka elektryczna ciężarówka Fuso eCanter. Około 150 pojazdów przekazanych zostanie wybranym klientom w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych. Dzięki temu Daimler Trucks wpisze się w światowy trend różnych zastosowań elektrycznych samochodów ciężarowych.

Generalnie rzecz ujmując rosnąca urbanizacja i coraz lepsza ekonomiczność technologii akumulatorowych torują drogę do w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych.

Ekologia. Ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, mniejszy poziom hałasu i ograniczenia wjazdu samochodów do miast to powszechnie podnoszone postulaty w metropoliach całego świata. W przyszłości konieczne będzie zatem transportowanie coraz większej ilości towarów w aglomeracjach w miarę możliwości bez hałasu i emisji spalin, zatem zaopatrzenie mieszkańców w żywność i inne dobra codziennego użytku realizować będą w pełni elektryczne samochody ciężarowe.

Trend ten kreuje dynamiczny rozwój technologii: Daimler Trucks spodziewa się, że koszty akumulatorów przeznaczonych do samochodu ciężarowego o napędzie czysto elektrycznym zmniejszą się w latach 1997-2025 aż 2,5-krotnie – z 500 euro/kWh do 200 euro/kWh. Jednocześnie w tym samym czasie wzrośnie gęstość energii dostępnych akumulatorów – z 80 Wh/kg do 200 Wh/kg.



« powrót
W ostatnim wydaniu PGT 47-48/2018 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Auto Transport - Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Marconich 3/7, 02-954 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus