www.autotransport.plEkologiczny samochód dostawczy w Biedronce
Ekologiczny samochód dostawczy w Biedronce
23% oszczędność spalania
10 grudnia 2015 r.   |  Andrzej Uznański

Flota sieci sklepów Biedronka wzbogaciła się o jedyny na świecie seryjnie produkowany hybrydowy samochód ciężarowy Fuso Canter Eco Hybrid. To kontynuacja proekologicznych działań firmy i kolejny skok technologiczny w dziedzinie transportu drogowego. Pierwszy pojazd został przekazany w październiku i będzie testowany przez pół roku w Warszawie.


Fuso Canter Eco Hybrid / Fot. Andrzej Uznański

Sieć sklepów Biedronka od lat realizuje przyjęte przez siebie wysokie standardy dotyczące polityki ekologicznej. Jednym z obszarów realizacji tych założeń jest logistyka i rozwój floty, która regularnie powiększa się o innowacyjne samochody ciężarowe.

Najnowszym jest Fuso Canter Eco Hybrid – dzieło Daimlera. Ten pojazd jest obecnie liderem w dziedzinie ekologicznego i efektywnego transportu. Dzięki zastosowaniu technologii hybrydowej ciężarówki tego typu spalają przeciętnie do 23% mniej paliwa niż podobne z napędem dieslowskim. Jego dodatkową zaletą jest cicha praca – samochód rusza z użyciem jedynie silników elektrycznych do osiągnięcia prędkości 10 km/godz. Dzięki elektronicznemu wyświetlaczowi kierowca jest informowany o wszelkich parametrach jazdy i w razie konieczności może zareagować, korygując swój styl prowadzenia. Ciężarówka może zabrać niemal 3 tony towarów.

Inwestycja lokuje się w polityce handlowej Biedronki w wielkich aglomeracjach, aby łatwiej trafiać do tam mieszkających klientów, firma przeprowadza zmiany w logistyce i łańcuchu dostaw. Nowy pojazd, niewielki i zwrotny, ułatwi dotarcie do sklepów zlokalizowanych w gęstej zabudowie czy na osiedlach, do których trudno dotrzeć dużymi samochodami. A Biedronka zamierza otwierać sklepy o mniejszej powierzchni niż obecnie dominującej (200-300 m²). W 2015 r. Grupa Jeronimo Martins zamierza otworzyć ok. 100 sklepów (w 2014 r. powstało 211), a jej inwestycje mają sięgnąć 500-550 mln euro (z czego 60% obejmie Polskę).

Podstawą działań naszego zespołu transportu jest ustawiczne zmniejszanie odległości pokonywanej przez samochody między centrum dystrybucyjnym a sklepami oraz stawianie na nowoczesne rozwiązania techniczne i regularne wymiany pojazdów na nowsze modele, zgodne z obowiązującymi normami europejskimi. Średni wiek naszego pojazdu to niecałe 4 lata, a nasza flota wzbogaca się co roku o ponad 100 nowych ciężarówek. Pojawienie się pierwszego hybrydowego samochodu ciężarowego to przykład innowacji, szczególnie ważny w przypadku aglomeracji miejskich, gdzie dostosowanie pojazdu do miejsca realizacji dostaw ma wyjątkowe znaczenie - mówi Marcin Dopierała, dyrektor logistyki JMP.

Flota. Biedronka od lat współpracuje z firmą Mercedes-Benz Polska. W jej flocie jeżdżą już inne wyróżniające się ekologiczną technologią pojazdy, np. napędzane gazem ziemnym ciężarówki Mercedes-Benz Econic NGT. Do niej trafił także pierwszy polski Antos z silnikiem dostosowanym do normy emisji spalin Euro VI, na długo zanim była ona wymagana prawnie. W barwach Biedronki jeżdżą ponadto liczne charakterystyczne czerwone ciężarówki Mercedes-Benz Actros, spełniających najwyższe standardy ekologii, bezpieczeństwa oraz ekonomii.

Bardzo się cieszymy, że pierwsza hybrydowa ciężarówka marki Fuso wyrusza na polskie drogi. Koncern Daimler jest pionierem nowoczesnych technologii w obszarze transportu, szczególnie jeśli chodzi o innowacyjne i efektywne napędy. Jeronimo Martins Polska to z kolei absolutny lider implementowania tych nowoczesnych rozwiązań w praktyce biznesowej. Dlatego miło nam, że to właśnie sieć Biedronka jako pierwsza przetestuje Fuso Canter Eco Hybrid. Jestem jednocześnie przekonany, że testy te wykażą pełnię korzyści, które z użytkowania właśnie tej ciężarówki, płyną nie tylko dla środowiska, ale i dla kieszeni klienta – uważa Sławomir Kwiatkowski, dyrektor sprzedaży flotowej Mercedes-Benz Trucks.

Sieć dystrybucji. Jeronimo Martins Polska ma jeden z najnowocześniejszych systemów dystrybucji w Polsce, Każde z 15 centrów dystrybucyjnych obsługuje od ok. 110 do 230 sklepów Biedronka i stanowi centralę danego regionu. Dysponuje trzema aglomeracyjnymi centrami dystrybucyjnymi (Kraków, Warszawa, Gdańsk), które obsługują sklepy zlokalizowane w nich i okolicach. Towary są dostarczane przez pojazdy flotowe dostosowane do obsługi aglomeracji miejskiej. W ub.r Jeronimo Martins zainwestowało w infrastrukturę logistyczną 61 mln euro, ponad połowę na trzy nowe centra dystrybucyjne sieci Biedronka w Pruszkowie, Sosnowcu i Krakowie. Lokalizacja centrów zapewnia optymalizację dystansów, jakie codziennie muszą pokonać ciężarówki z zaopatrzeniem. Sieć wprowadziła także nowoczesny system zarządzania bezpieczeństwem żywności ISO 22000, który dotyczy bezpieczeństwa zdrowotnego żywności wszystkich uczestników łańcucha dostaw.



« powrót
W ostatnim wydaniu PGT 47-48/2018 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Auto Transport - Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Marconich 3/7, 02-954 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus