www.autotransport.plAutonomiczny autobus ze Szwecji
Autonomiczny autobus ze Szwecji
Następny krok komunikacji publicznej
21 czerwca 2018 r.   |  JK

Na bazie swojego elektrycznego autobusu miejskiego firma Volvo stworzyła pojazd autonomiczny, mający przy okazji także spełniać podwyższone wymogi bezpieczeństwa i komfortu. Prezentacja odbyła się podczas przerwy w regatach Volvo Ocean Race w Göteborgu.


/ Fot. Volvo

Dzięki niskiemu poziomowi hałasu i bezemisyjności, elektryczne autobusy stanowią doskonałą alternatywę dla atrakcyjnego i zrównoważonego transportu publicznego. Dzięki różnym stopniom automatyzacji możemy poczynić dalsze postępy w zakresie bezpieczeństwa, komfortu podróży i wydajności - powiedział Håkan Agnevall, prezes spółki Volvo Buses.

Autonomia. Stary-nowy 12-metrowy elektryk Volvo ma wszelkie cechy swojego elektrycznego pierwowzoru, ale dodatkowo jest pojazdem autonomicznym. Ma oczywiście zapewnić pasażerom bezpieczeństwo i wygodę jazdy - przyspieszanie oraz zatrzymywanie odbywają się delikatnie i płynnie, na przystankach autobus zawsze zatrzymuje się w dokładnie tym samym miejscu, zachowując taki sam odstęp od krawężnika zapewniając wygodne wsiadanie i wysiadanie.

Autobus wyposażony jest w czujniki, które pozwalają na stałą obserwację sytuacji wokół pojazdu. Informacje z nich przekazywane wykorzystywane są do nawigacji, a w przyszłości będą służyć także do zapobiegania wypadkom, poprzez rozpoznawanie zbliżających się do autobusu obiektów, odpowiednią regulację prędkości pojazdu lub ewentualne zatrzymywanie go. Autobus autonomiczny został zaprojektowany do spokojnej jazdy tak, aby jego eksploatacja była jak najbardziej energooszczędna, przyjazna dla środowiska i ekonomiczna. Technologia ta pozwala również na efektywniejszą obsługę pojazdów, gdy znajdują się one poza ruchem drogowym. Dzięki autobusom autonomicznym personel zajezdni może skupić się na serwisowaniu i konserwacji pojazdów, a nie na ładowaniu akumulatorów, dojeżdżaniu do myjni i parkowaniu autobusów. Autobusy jutra będą w stanie zrobić to wszystko samodzielnie - dodał Agnevall.

Konwój. Autobus autonomiczny ma być również docelowo użyty do badań nad łączeniem autobusów w ruchu miejskim w ścisłe konwoje. Volvo jest pionierem w dziedzinie systemów transportu autobusowego o wysokiej przepustowości, tzw. system Bus Rapid Transit (BRT). Teraz robimy kolejny krok, wykorzystując automatyzację do bezprzewodowego łączenia autobusów w konwoje autobusowe o dużej elastyczności - mówił dalej Håkan Agnevall. Elektryczne systemy autobusowe stanowią atrakcyjną alternatywę dla rozwiązań kolejowych w miejskim transporcie publicznym przyszłości.

Przez dwa najbliższe lata pojazd będzie wykorzystywany w dwóch projektach badawczych branży motoryzacyjnej – FFI i KRABAT. FFI to program badań i innowacji dotyczący autonomicznych autobusów miejskich, będący wspólnym przedsięwzięciem przemysłu motoryzacyjnego i państwa szwedzkiego. KRABAT jest częścią programu szwedzkiego rządu o nazwie „Podróże i transport nowej generacji”, częściowo finansowanego przez agencję Vinnova w ramach szerszej inicjatywy pt. Drive Sweden.

Autonomiczny autobus marki Volvo zaprezentowany został w ramach akcji ElectriCity, podczas wydarzenia Volvo Ocean Race. ElectriCity to wspólny projekt środowiska badawczego, przedstawicieli przemysłu i miasta Göteborg, w ramach którego opracowywane, prezentowane i oceniane są nowe rozwiązania dla zrównoważonego ruchu miejskiego nowej generacji.



« powrót
W ostatnim wydaniu PGT 25-26/2018 m.in.
ZOBACZ NASZĄ STRONĘ www.PGT.pl
© 2017 by Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o.
Auto Transport - Polskie Wydawnictwo Transportowe Sp. z o.o., ul. Marconich 3/7, 02-954 Warszawa
Tel.: +48-22-620 92 14
KRS: 45946 , Regon: 010269289 , NIP: 526-00-10-038 , Kapitał zakładowy: 100.000 PLN
Prezes Zarządu: Alicja Ferdynus